Video transcript
Bekijk deze video om te zien wat de leeropdracht New Business & ICT doet.
Bekijk deze video om te zien wat de leeropdracht New Business & ICT doet.
De drie leeropdrachten New Business & ICT, Human-Centered Technologies en Digital Health vormen samen het Lectoraat Digitale Transformatie.
Deze animatie legt uit wat het Lectoraat Digitale Transformatie doet
De leeropdracht Digital Health bevindt zich op het snijvlak van psychologie en informatietechnologie, en heeft een sterke connectie met het domein van zorg en welzijn. Onze projecten binnen deze leeropdracht hebben als voornaamste doelstelling het bevorderen van zelfmanagement op het gebied van gezondheid en gezond gedrag door middel van geavanceerde technologische oplossingen.
Wat onze projecten kenmerkt, is de nauwe samenwerking tussen drie essentiële pijlers: technische expertise, psychologische inzichten in het gedrag van gebruikers, en domeinspecifieke kennis die afhankelijk is van het specifieke toepassingsgebied, zoals geestelijke gezondheidszorg, fysiotherapie of voedingsadvies. Onze projecten streven naar de ontwikkeling en implementatie van waardevolle en betaalbare digitale innovaties binnen de zorgsector, waarbij samenwerking met regionale zorginstellingen en MKB-ondernemingen van cruciaal belang is.
Onze onderzoekers bij Digital Health werken vaak samen met collega's uit diverse disciplines en delen hun expertise met de andere twee leeropdrachten binnen het lectoraat Digitale Transformatie: Human-Centered Technologies en New Business & ICT.
De leeropdracht Digital Health is nauw betrokken bij het SPRONG-programma HealthTech in Society, dat zich richt op het toegankelijk maken van technologische innovaties voor mensen met een lagere sociaaleconomische status.
De leeropdracht New Business & ICT benadrukt de toenemende waarde en impact van ICT in onze samenleving. Bedrijven als Apple, Google, Microsoft, Facebook en Amazon zijn in korte tijd de meest waardevolle economische spelers geworden, deze bedrijven, veel start-ups en scale-ups zijn sterk afhankelijk van ICT. Zelfs voor gevestigde bedrijven en instellingen is het optimaal benutten van ICT-mogelijkheden van vitaal belang om concurrerend te blijven. Digitalisering is wijdverbreid en wordt in vrijwel alle sectoren toegepast. Het belang van ICT is dus moeilijk te overschatten.
Deze leeropdracht streeft ernaar het ecosysteem van ICT-aanbieders en gebruikers in Noord-Nederland dynamisch en innovatief te ondersteunen. Dit omvat publieke en private belanghebbenden en richt zich op het realiseren van nieuwe ambities en het omgaan met opkomende risico's, zodat ICT een positieve impact heeft op onze fysieke wereld. Hierbij wordt aangesloten bij de speerpunten van de Hanzehogeschool Groningen: Energie(-transitie), Healthy Ageing en Ondernemerschap. Bovendien is de verdere ontwikkeling van geavanceerde ICT-technieken een centraal aspect van ons werk, waaronder software engineering, bedrijfsinformatiesystemen, netwerk- en beveiligingsengineering.
De leeropdracht Human-Centered Technologies heeft als hoofddoel het genereren van nieuwe kennis met betrekking tot het ontwerp van digitale tools. Deze tools zijn bedoeld om gedrags- en kennisverandering te bewerkstelligen bij een specifieke groep gebruikers, en dit effect op de lange termijn te behouden. Een bijzondere focus binnen deze leeropdracht ligt op adaptieve systemen, die in staat zijn om zich aan te passen aan individuele verschillen tussen gebruikers, nieuwe technologieën te omarmen en bij te dragen aan de aanpak van maatschappelijke vraagstukken. Dit omvat ook het bevorderen van digitale geletterdheid en inclusiviteit, zodat mensen optimaal kunnen profiteren van diverse technologische mogelijkheden. De kennis die wordt opgedaan, wordt direct toegepast in samenwerking met bedrijven uit de creatieve industrie en partners in verschillende domeinen, zoals gezond ouder worden, ondernemerschap en energiegerelateerde kwesties.
Lector Digital Health
Lector New Business & ICT
Nieuwsgierig naar de publicaties van lectoraat Digitale Transformatie?
Bekijk hier de publicaties van lectoraat Digitale Transformatie.Hoe tevreden ben jij met de informatie op deze pagina?
Geef je mening
Bedankt voor je feedback. We gaan er mee aan de slag.
Hanze gebruikt cookies om de website optimaal te laten functioneren, sommige worden geplaatst voor diensten van derden. Meer weten? Lees ons cookiebeleid op cookieverklaring.
Hanze gebruikt cookies om de website optimaal te laten functioneren, sommige worden geplaatst voor diensten van derden. Meer weten? Lees ons cookiebeleid op cookieverklaring.
Er worden alleen cookies geladen die noodzakelijk zijn voor de basiswerking van de website. Voor website analyse wordt alleen gebruik gemaakt van anonieme basisinformatie. Er worden geen persoonsgegevens opgeslagen.
Om extra functies te kunnen gebruiken, zoals video's en formulieren, worden functionele cookies geplaatst. Voor website analyse wordt alleen gebruik gemaakt van anonieme basisinformatie. Er worden geen persoonsgegevens opgeslagen.
Om gebruikerservaring te verbeteren worden statistische cookies gebruikt, waardoor er meer mogelijkheden zijn voor website analyse. Voor website analyse wordt alleen gebruik gemaakt van anonieme informatie. Er worden geen persoonsgegevens opgeslagen.
Marketing cookies worden gebruikt om relevante advertenties te kunnen tonen op advertentieplatformen zoals Facebook en Google. De cookies delen individuele gegevens over jouw surfgedrag op onze website.
Voor dit element zijn cookies nodig.
Accepteer 'functionele cookies' om deze inhoud te zien.
Bekijk deze video om te zien wat de leeropdracht New Business & ICT doet.