Hanze XR Lab: Innoveren met Immersieve Technologie

  • Onderzoeksproject
maxim-hopman-8vn4KvfU640-unsplash (1).jpg

Het Hanze XR Lab, geïnitieerd door het Lectoraat Digitale Transformatie en de opleiding Creative Media & Game Technologies (CMGT), richt zich op toegepast onderzoek naar immersieve technologieën. Dit zijn technologieën waarmee je bijvoorbeeld met behulp van Virtual Reality (VR) mensen kunt onderdompelen in een digitale ervaring. Het wordt vaak in games toegepast, maar wordt ook gebruikt voor bijvoorbeeld het oefenen van een operatie of het landen van een vliegtuig.

bermix-studio-IihA7E9ZAug-unsplash.jpg

Het doel is om mensen ervaringen te bieden die ze zonder VR niet zouden kunnen meemaken. Daarmee ontwikkelen we bij het Hanze XR Lab praktische oplossingen die een verschil maken. Hierbij werkt het lab nauw samen met het bedrijfsleven en diverse opleidingen (vooral CMGT) om gezamenlijk te experimenteren en van elkaar te leren.

Welke Immersieve Technologieën zijn er?
XR, oftewel Extended Reality, is de verzamelnaam voor immersieve technologieën. De belangrijkste drie zijn:

  • Virtual Reality (VR): Een volledig digitale omgeving waar iemand zich in kan bewegen, bijvoorbeeld met een VR bril op de maan rondlopen.
  • Augmented Reality (AR): Een digitale laag over de echte wereld, bijvoorbeeld als je je telefoon op een oud gebouw richt en je ziet hoe het gebouw er 100 jaar geleden uitzag.
  • Mixed Reality (MR): Een combinatie van echte en virtuele omgevingen die in real-time op elkaar reageren. Denk bijvoorbeeld aan een hologram.

Samenwerking met het Bedrijfsleven
De snelle ontwikkeling van immersieve technologieën kan het voor bedrijven lastig maken om te beslissen waar ze in moeten investeren. Bijvoorbeeld een bedrijf dat vraagt of ze moeten investeren in vergaderen met hologrammen met behulp van Microsoft HoloLens.

Het Hanze XR Lab helpt bedrijven door te onderzoeken welke technologieën effectief zijn. Samen met studenten en onderzoekers bouwen en testen ze prototypes om innovatieve oplossingen te vinden voor hun vragen. Voorbeelden zijn:

  • Met behulp van VR brillen gedeeltelijk blinde leerlingen toch scheikundelessen kunnen geven.
  • Patienten die een handoperatie gehad hebben moeten weer leren hun hand goed te bewegen. Met een Mixed Reality oplossing waarbij de VR-bril hun fysieke gebaren herkent en vertaalt naar de digitale wereld kunnen de patienten beter inschatten hoever ze zijn in hun herstel en waar ze nog aan moeten werken.
  • Ambulancepersoneel moet oefenen met goed ingrijpen bij ingrijpende ongelukken. Die zijn moeilijk om te reconstrueren in de echte wereld, maar met VR kan personeel ervaring opdoen met deze situaties.
Screenshot 2025-03-06 135621.png

Proces van Samenwerking
Een samenwerking met het Hanze XR Lab ontstaat vaak vanuit bedrijven die voor een uitdaging staan en zich afvragen of XR-technologieën hiervoor een geschikte oplossing kunnen bieden.
Samen met studenten en onderzoekers verkennen ze in het Hanze XR Lab dan de mogelijkheden. Deze projecten kunnen variëren van explorerende onderzoeken door tweedejaarsstudenten tot specifieke vraagstukken voor afstudeerders. Daarna kan gesubsidieerd onderzoek een volgende stap zijn.

Leeromgeving
Het Hanze XR Lab biedt een stimulerende leeromgeving waar studenten, bedrijven en onderzoekers diepgaand aan vraagstukken werken. Onderzoekers van het Lectoraat Digitale Transformatie zorgen voor de verbinding en een lange termijnvisie, waardoor continu leren en verbeteren gewaarborgd is.

Het Hanze XR Lab biedt daarmee een unieke kans voor zowel bedrijven als studenten om gezamenlijk te werken aan de toekomst van immersieve technologieën.

Onze mensen

Interessegebieden

  • Techniek