
Het lectoraat Marketing en Ondernemen beoogt, samen met docenten en studenten, kennisontwikkeling omtrent marketingvraagstukken te versterken door middel van praktijkgericht onderzoek.
Marklinq
Ons verhaal
Voor organisaties in zowel de private sector als de publieke sector, is één van de grote uitdagingen om uit te vinden hoe zij een bijdrage kunnen leveren aan de transitie naar een duurzame en meer digitale samenleving. Marketing en klantbeleving kunnen hierin een belangrijke rol spelen, niet alleen als het gaat om het verduurzamen van producten, diensten en processen, maar ook als het gaat om het begrijpen en beïnvloeden van gedrag van consumenten. De relatie tussen organisaties en hun klanten is cruciaal voor het bewerkstelligen van veranderingen in dit gedrag. Een interessante vraag is ook welke rol digitalisering speelt in deze transitie en hoe de digitale transformatie een bijdrage kan leveren aan de verduurzaming.
Marklinq
Marklinq is het onderzoeksinstituut van het Lectoraat Marketing en Ondernemen van de Hanze. Het lectoraat beoogt de kennis van organisaties in de noordelijke regio en (student)starters van de Hanze te versterken door middel van praktijkgericht onderzoek naar maatschappelijk relevante vraagstukken. Dit zijn vraagstukken op het gebied van o.a. duurzaamheid, digitalisering, waardeproposities, klantrelaties en verdienmodellen. Het lectoraat doet dit vanuit haar specifieke kennis op het gebied van marketing, consumentenpsychologie en gedragsbeïnvloeding. Het lectoraat werkt nauw samen met de opleidingen van het Instituut voor Business, Marketing en Finance. Hierdoor is zij in staat om studenten in te zetten voor lopende onderzoeken.
Marklinq voert toegepast marketingonderzoek uit in opdracht van overheid en bedrijfsleven. De werkwijze van Marklinq is erop gericht om door middel van onderzoek tot een grondige analyse van de problematiek te komen, altijd op basis van gedegen literatuuronderzoek, en deze vervolgens te vertalen in concrete aanbevelingen. Het onderzoek van Marklinq kenmerkt zich door:
- Deskundigheid en onafhankelijkheid
- Gebaseerd op actueel en relevant wetenschappelijke onderzoek
- Inzet van gemotiveerder studenten voor uitvoering van veldwerk
Er is niets zo praktisch als een goede theorie (Kurt Lewin)
Lectoraatsvideo Marketing en Ondernemen

Bekijk hier de video over het lectoraat Marketing en Ondernemen
Lectoren
-
Dr. Harald Pol
Lector Marketing en Ondernemen

Nieuwsgierig naar de publicaties van het lectoraat Marketing en Ondernemen?
Bekijk onze publicatiesFeedback component
Hoe tevreden ben jij met de informatie op deze pagina?