Harald Pol geïnstalleerd als lector: Samen werken aan duurzame en digitale transitie

  • Nieuws
HANZE240853 Lectorinstallatie Harald proef-6.jpg

Op vrijdag 10 januari is Dr. Harald Pol geïnstalleerd als lector Marketing en Ondernemen. In zijn lectorale rede vertelde Harald dat het lectoraat bedrijven helpt hoe ze vanuit marketing, klantbeleving en ondernemerschap een bijdrage kunnen leveren aan grote maatschappelijke uitdagingen. Denk hierbij aan de transitie naar een duurzame samenleving en de impact van de digitale economie.
Harald Pol: “Als organisaties klanten mee willen nemen in de duurzame transitie, zullen ze eerst zelf moeten laten zien dat het hun menens is. Het lectoraat kan hen daarbij uitstekend helpen.”

Met ons lectoraat willen wij bedrijven helpen om na te denken over een nieuwe inrichting van hun marketing. Niet langer uitsluitend gericht op winst en omzet, maar ook op het creëren van waarde voor de samenleving.

Noodzakelijke transitie
Het huidige economische systeem is nog steeds vooral gericht op maximalisatie: groei, omzet en winst. Dit klassieke model botst met de ambities van een duurzame samenleving. Harald Pol geeft aan dat het belangrijk is dat organisaties zich bewust worden van de transitie die zij zelf moeten doormaken. Het is een uitdaging om andere keuzes te maken. Het lectoraat Marketing en Ondernemen werkt samen met bedrijven en organisaties om inzicht te bieden in wat deze nieuwe keuzes kunnen doen voor bedrijf en samenleving, en praktische handvatten te ontwikkelen voor deze noodzakelijke transitie.

Het lectoraat doet dit aan de hand van drie belangrijke thema’s:

  1. Het mkb verduurzamen – Hoe kunnen midden- en kleinbedrijven stappen zetten naar een duurzamere bedrijfsvoering?
  2. Duurzame klantrelaties – Hoe kunnen organisaties meer duurzame en betekenisvolle relaties met hun klanten opbouwen?
  3. De klant en de digitale economie – Wat betekent de digitale transitie voor de relatie tussen organisaties en klanten?
Lectoraatvideo Marketing en Ondernemen.Still001.png

Bekijk hier de lectoraatsvideo.

Duurzame klantrelaties
De relatie tussen organisaties en hun klanten speelt in de transitie een belangrijke rol, vooral bij het bewerkstelligen van veranderingen in consumentengedrag. Onlangs is door het lectoraat een onderzoek gestart naar het opbouwen van duurzame klantrelaties, een essentieel thema voor organisaties in zowel de private als publieke sector. “Veel organisaties streven naar het verbeteren van de klantbeleving, maar realiseren zich nog onvoldoende dat een positieve ervaring niet automatisch leidt tot een duurzame relatie”, zegt Harald Pol. “De huidige tijd vraagt om een relatie waarin partnership centraal staat: zorg voor elkaar en de omgeving. Bovendien genereert een duurzame relatie niet alleen financiële maar ook maatschappelijke waarde.”

Paneldiscussie 'De Toekomst van de Marketing'

Tijdens de paneldiscussie voorafgaand aan de installatie kwamen merk- en klantbeleving, duurzaamheid en digitalisering samen. Het gesprek werd gevoerd door René Poel (manager marketing en business development De Friesland), Monika Wies (marktonderzoeker Klant & Service UWV), en Arjen Boekhold (impact innovation strategist Game Changer Unltd), onder leiding van Thirza Schaap (oprichter van CX Unraveled).
Als eerste komt het onderwerp merkbeleving ter sprake. Merkbeleving kan heel krachtig zijn maar is ook heel kwetsbaar. Hoe maken de organisaties van de panelleden hun merkbeloftes waar in ieder klantcontact? En wanneer komen klant- en merkbeleving niet overeen? René Poel: “Bij ons bedrijf staan kernwaarden als ‘samen, nuchter en dichtbij’ centraal. Als een klant bijvoorbeeld contact opneemt met onze klantenservice, proberen wij de klant direct te helpen, zonder door te verbinden. En vanuit dezelfde kernwaarden proberen we ook altijd iets recht te zetten wanneer iets niet goed is gegaan.”
Daarna komt aan de orde hoe je zorgt voor een goede klantbeleving in een wereld waarin digitalisering een steeds grotere rol speelt en er daardoor meer afstand naar de klant ontstaat. Het kan je klantbeleving verbeteren maar er zitten ook een aantal uitdagingen aan. Een mix tussen digitaal en persoonlijk contact blijft noodzakelijk. Het is wel belangrijk om na te denken waarom je een bepaalde technologie wil gebruiken. Vervolgens worden verschillende mogelijkheden besproken om digitaal contact toch persoonlijk te maken.

Tenslotte gaat het gesprek over dat klanten vandaag de dag zeker meer van bedrijven verwachten als het gaat om de maatschappelijke impact en duurzaamheid. Als organisatie moet je hierin wel authentiek zijn. Het moet bij je passen als bedrijf, zodat klanten het accepteren en de waarde ervan inzien.
Tijdens het panelgesprek werden verschillende stellingen met de zaal gedeeld waardoor er een mooie interactie met de aanwezigen ontstond.
 

Installatie als lector
Annemarie Hannink, lid van het College van Bestuur van de Hanze, noemt dat het onderzoek van het lectoraat Marketing en Ondernemen mooi aansluit op de volgende maatschappelijke opdrachten van de Hanze: Digitale Transformatie, Energietransitie & Circulariteit en Leefbaar en Duurzaam Nederland. Na zijn lectorale rede ontving Harald Pol een sjerp van Annemarie Hannink, waarmee zijn installatie als lector officieel werd.
Kuneke Schraagen, directeur Instituut voor Business, Marketing & Finance, sloot de middag af met haar felicitaties en een woord voor Harald: “Jij begrijpt dat vooruitgang begint met verbinding en samenwerking.” Ze noemt dat het lectoraat Marketing en Ondernemen een belangrijke rol speelt binnen de Hanze. “Het praktijkgericht onderzoek zal direct van waarde zijn voor bedrijven, studenten en de maatschappij.“


Tekst: Annica Doornbos
Fotografie: Rosan Bloem 

Samenwerken in onderzoeksprojecten
Het lectoraat Marketing en Ondernemen maakt deel uit het Centre of Expertise Ondernemen van de Hanze.
Ondernemers en organisaties die willen samenwerken met het lectoraat Marketing en Ondernemen of meer willen weten over de onderzoeksprojecten, worden van harte uitgenodigd om contact op te nemen met Harald Pol.