VISKI - Innovatief portaal voor erkenning transversale vaardigheden
VISKI website- Onderzoeksproject
De promotie van sleutelcompetenties, zoals creativiteit en digitale vaardigheden, is cruciaal voor individuen om actief hun professionele loopbaan vorm te geven en hun inzetbaarheid te ontwikkelen. In het VISKI-project wordt een portaal ontwikkeld om transversale vaardigheden, verworven in informele en niet-formele leeromgevingen, te herkennen en te valideren. De focus ligt op uitdaging-gebaseerd leren, gebaseerd op wereldwijde uitdagingen zoals digitale transformatie of klimaatverandering.
Het VISKI (Visible Skills) project richt zich op uitdaging-gebaseerd leren, gebaseerd op projecten die te maken hebben met wereldwijde uitdagingen zoals de digitale transformatie of klimaatverandering. Het project ontwikkelt een praktijkgericht instrument voor het stimuleren en valideren van transversale vaardigheden die vereist zijn in de Europese Vaardighedenagenda. Door vijf partners uit verschillende landen te betrekken, zal VISKI aantonen hoe vaardigheden gemakkelijker kunnen worden herkend en beter begrepen, zelfs over de grenzen heen.
Het VISKI-project heeft tot doel een portaal te ontwikkelen dat transversale competenties zoals creativiteit en tijdmanagement, verworven door niet-formeel en informeel leren, meet en visualiseert. Deze benadering plaatst de lerende centraal in het leerproces en combineert sociale leerbenaderingen, peer-assessment en feedback van experts om niet-formeel leren te valideren.
Het project streeft ernaar het VISKI-portaal aan te bieden, waarmee lerenden de vaardigheden die zij door niet-formeel of informeel leren in hun eigen projecten hebben verworven, kunnen presenteren. Het portaal meet en visualiseert de transversale competenties en combineert de voordelen van een portfolio met de voordelen van rapporten van derden om niet-formeel leren te valideren.
Het VISKI-project heeft een significante impact omdat het de kloof vult voor een gemakkelijkere erkenning en validatie van niet-formeel leren, niet alleen nationaal maar ook over de grenzen heen. Het portaal maakt vaardigheden zichtbaar via projectsites en een figuurlijke presentatie van vaardigheden en competenties. Dit zal bijdragen aan het bereiken van het ambitieuze doel dat de EU zichzelf heeft gesteld in de Lissabon-strategie van 2000, namelijk om de meest dynamische op kennis gebaseerde economische regio te worden. Het project is gericht op professionals, studenten, bedrijven en instellingen voor hoger onderwijs die streven naar het ondersteunen van de ontwikkeling en demonstratie van vaardigheden die cruciaal zijn voor persoonlijke prestaties en inzetbaarheid, terwijl het ook bijdraagt aan maatschappelijk succes.
Lector Lectoraat International Business
Onderzoeker
Associate lector
Hoe tevreden ben jij met de informatie op deze pagina?