‘Dit project heeft mijn interesse in energie alleen maar versterkt’
- Onderwijsproject
Ole Klomp, vierdejaars student Werktuigbouwkunde, heeft afgelopen semester een bijzondere uitdaging aangepakt: het ontwerpen, bouwen en testen van een innovatieve windturbine. Dit project, onderdeel van een internationale wedstrijd, bood hem de kans om zijn technische kennis toe te passen. Daarnaast was de uitdaging om samen te werken in een team en een idee uit te werken dat impact kan hebben op duurzame energieoplossingen.
‘Mijn vriendengroep en ik hebben dit project gekozen uit een lijst met verschillende opties, omdat deze er voor ons echt uitsprong. Het combineren van duurzame energie met een fysiek ontwerp sprak ons aan en we besloten gezamenlijk om deze uitdaging aan te gaan. We kregen de opdracht om een windturbine te ontwikkelen met een innovatief concept: twee sets wieken die meer energie uit de wind moeten halen. Het idee was simpel, maar de uitvoering bleek behoorlijk complex.
In februari begonnen we met een concept. In eerdere ontwerpen draaiden beide sets wieken op dezelfde as, maar dat gaf problemen, omdat ze even hard moesten draaien om elkaar niet tegen te werken. Wij hebben dat opgelost door de voorste wieken op de dynamo te zetten en de achterste wieken op het huis van de dynamo. Daardoor konden beide wieken los van elkaar energie opwekken, ook als één van de twee stilstond.
We werkten veel aan dit project. Dat ging van technisch ontwerpen en berekeningen maken tot het daadwerkelijk bouwen van de onderdelen in de werkplaats. Soms liepen we tegen problemen aan, zoals het ontstaan van trillingen omdat er zoveel ging draaien. Dit hebben we gelukkig kunnen oplossen met behulp van een gespecialiseerd bedrijf. Zij zijn langsgekomen om alles uit te balanceren. Die samenwerking was heel leuk en juist de uitdagingen maakten het proces extra leerzaam.
In juni mochten we onze windturbine testen tijdens de International Small Wind Turbine Contest in Delft. Daar stonden we met teams van universiteiten uit onder andere Canada, Polen en Griekenland. Het was indrukwekkend om te zien hoe anderen hun turbines hadden ontwikkeld en te leren van hun aanpak.
Ondanks dat wij met een relatief klein team werkten, wij waren met zeven terwijl sommige teams uit 50 deelnemers bestonden, deden we het goed: we werden derde in de categorie jaarlijkse energieopbrengst en vierde in het overall klassement. Uiteindelijk hebben we het project afgesloten met een symposium en een prijsuitreiking, waar ook familie bij was. Dat was echt een mooie afsluiting.
Ik heb persoonlijk geleerd hoe je effectief samenwerkt in een team, taken verdeelt en elkaar helpt waar nodig. Daarnaast heb ik veel praktische vaardigheden opgedaan, zoals met je handen werken en specifieke kennis over windturbines. Dit was iets waar we vooraf nauwelijks ervaring mee hadden, maar door onderzoek en testen kregen we dat snel onder de knie. Ook het omgaan met internationale studenten was een nieuwe ervaring voor mij, dat had ik hiervoor nog niet gedaan.
Het project heeft mijn interesse in energie en installatietechniek alleen maar versterkt. Ik denk nu serieus na over de master Renewable Energy Systems aan de Hanze. Dit project heeft echt bevestigd dat ik in deze richting verder wil. Het was een heel divers en interessant project, en ik zou het iedereen aanraden die houdt van techniek en een uitdaging.’
Hoe tevreden ben jij met de informatie op deze pagina?