'Kinderen zullen het spel spelen dat wij hebben uitgevonden'
- Onderwijsproject
Hoe motiveer je tieners om meer lichamelijk actief te zijn op school? Olena Chashchina en Tim Heubner, derdejaarsstudenten Sensortechnologie, ontwikkelden een spel dat iedereen in beweging krijgt.
Olena: 'Elk semester krijgen we een groot project toegewezen. Tijdens het derde semester van je derde jaar zijn de projecten echt, afkomstig van echte klanten. Onze groep, bestaande uit Tim, mij en twee andere klasgenoten, kreeg een project toegewezen van het Centrum voor Gezondheids- en Lichamelijke Opvoeding van de Hanzehogeschool Groningen.'
Tim: 'Onze opdrachtgever wilde dat we een oplossing bedachten om de motoriek van middelbare scholieren te verbeteren. Er waren een paar eisen: het moest kinderen natuurlijk in beweging brengen, leuk zijn om te spelen en niet te veel chaos in de klas veroorzaken. Ook moest het iets zijn dat in een hoekje van de klas zou passen en geen scorebord hebben, zodat ook de minder zelfverzekerde leerlingen geneigd zouden zijn om te spelen.'
Olena: 'We zijn begonnen met onderzoek naar motorische vaardigheden en kwamen al vrij snel op het idee dat we daadwerkelijk hebben nagestreefd: we hebben een houten bord gemaakt met ongeveer 24 knoppen erop. Op de knoppen zitten allemaal LED-lampjes die één voor één oplichten. De speler wordt uitgedaagd om zo snel mogelijk op de oplichtende knoppen te drukken. We hebben ook een multiplayer-optie opgenomen die het bord in tweeën deelt, zodat elke speler 12 knoppen heeft om mee te spelen.'
Tim: 'Dit project was zeker soms een uitdaging. We moesten aan de behoeften van zowel onze klant als onze docent voldoen. Bovendien daagden we onszelf uit om iets te maken dat er ook nog eens mooi uit zou zien. Maar uiteindelijk is het allemaal gelukt. We kregen een goed cijfer en onze klant was erg blij met het resultaat. Het is erg leuk en lonend om iets te bouwen dat echt gebruikt gaat worden. Beseffen dat onze uitvinding in verschillende klaslokalen komt te staan en dat kinderen ermee gaan spelen, maakt me enigszins trots op dit project.
Hoe tevreden ben jij met de informatie op deze pagina?