'We ontwerpen souvenirs met een extra functie, zodat mensen zich er meer aan hechten'

  • Onderwijsproject
IMG_55882.jpg

Nynke Bouma, een vierdejaarsstudent IPO, neemt deel aan een bijzonder project op Schiermonnikoog in het kader van haar pre-graduation. Dat is een soort proef-afstuderen met een groep van zes vierdejaars studenten. Ze werkt aan een project genaamd Freiia, gericht op het verhogen van de zelfvoorzienendheid van verschillende eilanden in Europa. Schiermonnikoog is een van de eilanden die bij dit project betrokken is.

Het Freiia-project, dat wordt geleid door een overkoepelende organisatie, richt zich op het vinden van manieren om eilanden autarkischer te maken en hun krachten te benutten voor een duurzamere toekomst. Voor Schiermonnikoog betekent dit onder andere het verduurzamen van de souvenirs die worden verkocht aan toeristen. "Het is nu een beetje gek hoe het gaat, want mensen gaan naar Schiermonnikoog, kopen daar een souvenirtje bij Natuurmonumenten en de VVV. Vervolgens komen ze thuis en dan staat er “Made in China” onder het souvenir."

Nynke en haar team kregen de opdracht om de souvenirs op Schiermonnikoog duurzamer te maken, met een focus op het gebruik van lokale restmaterialen. Dit initiatief komt voort uit de wens om de negatieve milieueffecten van de huidige souvenirs, die vaak van ver komen en veelal plastic bevatten, te verminderen. "We willen ook souvenirs ontwerpen die een extra functie hebben, zodat mensen er langer contact mee hebben en zich er meer aan hechten", legt Nynke uit. "Hierdoor blijven de souvenirs langer in gebruik, wat bijdraagt aan een duurzamere manier van consumeren."

Klei uit bagger

Eén van de materialen waarmee Nynke en haar team werken, is klei die wordt gewonnen uit de bagger van het wad. Deze klei wordt vervolgens afgebakken en gebruikt voor het maken van nieuwe souvenirs. Daarnaast werken ze samen met de Jutfabriek op Terschelling om producten te maken van gejut plastic van het strand.

Binnen het project gebruiken Nynke en haar team het zogenaamde 'wiebertjesmodel'. Dit model omvat fasen van analyse, ideeënfase, conceptontwikkeling en realisatie, waarbij de nadruk ligt op het divergeren en convergeren van ideeën. "We hebben in principe elke week coaching van een docent-coach en we hebben een tussenschouw gehad. Tussendoor hebben we feedback van medestudenten en alle andere coaches gekregen.” Naast dat ze werken aan de souvenirs, moeten ze ook een gids opstellen met informatie en instructies, zodat toekomstige pre-graduation groepen het project kunnen voortzetten.

Samenwerken in de regio

Het project was niet alleen gericht op het creëren van duurzame souvenirs, maar ook op het samenwerken in de regio. “We zijn dus samen gaan werken met de Jutfabriek op Terschelling. We gebruiken het waddengebied als kracht. Ze krijgen veel voor elkaar doordat het op een eiland is, de eiland-community. De Jutfabriek wil ook ontwerpen uit dit project gaan produceren, dus de samenwerking met de Jutfabriek is een goede zet geweest.”

Het project duurt in totaal 4 jaar, dus andere pre-graduation groepen gaan weer verder. “De productie op poten krijgen gaat nog best een uitdaging zijn, aangezien Schiermonnikoog best wel klein is. Maar er zit zeker potentie in om in de komende jaren al nieuwe lokale souvenirs in de winkel te hebben. Ik denk dat onze lijn bij de Jutfabriek nog sneller kan gaan als het opgepakt wordt. En dan zouden de producten deze zomer al in de winkel kunnen liggen.”

Interessegebieden

  • Aarde en Milieu
  • Techniek