We voeren praktijkgericht onderzoek uit naar het leren en gedrag van kinderen in het (basis-)onderwijs, met speciale aandacht voor kinderen die een extra onderwijs(zorg-)behoefte hebben.
Deze kinderen zijn kwetsbaar voor het ontstaan van een traject van verminderd welbevinden, met gevolgen voor de lange termijn ontwikkeling.
Uitgangspunten zijn:
- Diversiteit is een gegeven;
- Ontwikkeling ontstaat in interactie met de omgeving;
- Stimuleren van ‘Curious Minds’; leren en ontwikkelen vanuit nieuwsgierigheid.
Thema’s zijn:
- Pedagogisch-didactisch handelen van (educatieve en jeugdzorg-)professionals zodat alle kinderen worden ondersteund in leren en gedrag op school;
- Werken met kwetsbare leerlingen, zoals kinderen met autisme spectrum stoornis (ASS);
- De overgang van Primair Onderwijs naar Voortgezet Onderwijs;
- Leren omgaan met jezelf, de ander en de wereld om je heen in de schoolse context, via burgerschapsonderwijs, duurzaamheidsonderwijs, computational thinking en programma’s voor sociaal-emotioneel leren.
In diverse onderzoeksprojecten werken onderzoekers samen met praktijk- en kennispartners, met als doel kennis te ontwikkelen die toepasbaar is in het werkveld en het onderwijs. Hiermee dragen we bij aan kennisontwikkeling en -implementatie passend bij het thema Kansengelijkheid & Participatie, een van de drie strategische thema’s van de Hanze op het gebied van Healthy Ageing.
Team
-
Dr. Henderien Steenbeek
Lector Curious Minds
-
Dr. Carla Geveke
Senior onderzoeker Lectoraat Jeugd, Educatie en Samenleving
-
Dr. Margot Bochane
Docent-onderzoeker
Feedback component
Hoe tevreden ben jij met de informatie op deze pagina?