Diversiteit in Leren en Gedrag

Diversiteit in leren en Gedrag

We voeren praktijkgericht onderzoek uit naar het leren en gedrag van kinderen in het (basis-)onderwijs. We stimuleren ontwikkeling, nieuwsgierigheid en welbevinden, met aandacht voor kinderen met extra onderwijs(zorg)behoeften. Samen met professionals voor toepasbare kennis.

Deze kinderen zijn kwetsbaar voor het ontstaan van een traject van verminderd welbevinden, met gevolgen voor de lange termijn ontwikkeling.

Uitgangspunten zijn:

  1. Diversiteit is een gegeven;
  2. Ontwikkeling ontstaat in interactie met de omgeving;
  3. Stimuleren van ‘Curious Minds’; leren en ontwikkelen vanuit nieuwsgierigheid.

Thema’s zijn:

  • Pedagogisch-didactisch handelen van (educatieve en jeugdzorg-)professionals zodat alle kinderen worden ondersteund in leren en gedrag op school; 
  • Werken met kwetsbare leerlingen, zoals kinderen met autisme spectrum stoornis (ASS);
  • De overgang van Primair Onderwijs naar Voortgezet Onderwijs;
  • Leren omgaan met jezelf, de ander en de wereld om je heen in de schoolse context, via burgerschapsonderwijs, duurzaamheidsonderwijs, computational thinking en programma’s voor sociaal-emotioneel leren.

In diverse onderzoeksprojecten werken onderzoekers samen met praktijk- en kennispartners, met als doel kennis te ontwikkelen die toepasbaar is in het werkveld en het onderwijs. Hiermee dragen we bij aan kennisontwikkeling en -implementatie passend bij het thema Kansengelijkheid & Participatie, een van de drie strategische thema’s van de Hanze op het gebied van Healthy Ageing.

Team