Computational Thinking in het basis­onderwijs

  • Onderzoeksproject
Computational Thinking in het basisonderwijs

Computational Thinking is een nieuw onderwijsgebied voor de basisschool. Daarom moeten leerkrachten weten hoe ze hierin lesgeven.

Computational thinking is een slimme manier van denken om problemen op te lossen, net zoals een computer dat zou doen. Het betekent dat kinderen leren:

  • Een compex probleem in kleine stukjes te breken;
  • Patronen te herkennen;
  • Stap-voor-stap oplossingen te bedenken;
  • Regels of stappen te maken die ze kunnen herhalen.

Kinderen leren zo logisch nadenken, creatief problemen oplossen en slimmer werken met technologie.

Dit promotietraject doet onderzoek naar hoe leerkrachten het beste hierin kunnen lesgeven. Er wordt gekeken naar hoe leerlingen leren programmeren en wat de leerkracht kan doen om dit te ondersteunen. Het onderzoek baseert zich op video-opnames in de klas. Uiteindelijk kan dit gebruikt worden om studenten van de PABO te trainen in dit nieuwe leergebied.

Onderzoek

Team