Transitie van mbo naar hbo: wat werkt en wat versterkt?

• Onderzoeksproject
Afbeelding transitie MBO HBO 2.png

De overgang van het mbo naar het hbo gaat niet altijd even gemakkelijk, terwijl een soepele overgang cruciaal is voor de talentontwikkeling van studenten. Een soepele overgang geeft studenten de kans hun kennis en vaardigheden verder te ontwikkelen zonder onderbreking in hun schoolloopbaan.

Effectieve begeleiding en gerichte voorlichting rond de overgang van mbo naar hbo vergroten de kans dat studenten een passende plek vinden. Hierdoor lopen zij minder risico om voortijdig uit te vallen bij hun vervolgopleiding of de arbeidsmarkt.

In 2012 hebben alle mbo- en hbo-instellingen in Noord-Nederland de handen ineengeslagen om de doorstroom van het mbo naar het hbo te verbeteren. Daartoe zijn zowel in het mbo als in het hbo onderwijsactiviteiten ontwikkeld. In het mbo krijgen studenten hulp bij het maken van een voor hen passende keuze voor na diplomering. Een voorbeeld zijn doorstroomkeuzedelen. De activiteiten van het hbo zijn ontworpen om studenten daar beter te laten landen. Een voorbeeld hiervan zijn 'eerste honderd dagen programma's'.

De onderzoekers