Vloeiend van mbo-v naar hbo-v: kiezen met kennis

• Onderzoeksproject
Praktijkoefening_tweetal_klas_2021 (1).jpg

Een soepele overgang van mbo naar hbo is cruciaal voor de ontwikkeling van studenten. Zo kunnen ze hun vaardigheden en kennis zonder onderbreking verder ontwikkelen. Maar de doorstroom van mbo-verpleegkunde naar hbo-verpleegkunde is wisselend of dalend. En er is een hoge uitval in het werkveld. Wat beïnvloedt de keuze van studenten voor hbo-verpleegkunde?

Effectieve begeleiding en gerichte voorlichting rond de overgang van mbo naar hbo vergroten de kans dat studenten een passende plek vinden. Dit verkleint de kans dat ze hun opleiding of werk voortijdig verlaten. Het draagt ook bij aan het vormen van een sterke en gekwalificeerde beroepsbevolking.

In de zorg is er veel behoefte aan nieuwe, gekwalificeerde medewerkers. De toegankelijkheid en kwaliteit van zorg in Nederland staan onder druk door toenemende complexe zorgvragen en een groot personeelstekort. Om het gat tussen vraag en aanbod te dichten, worden formele en informele supportsystemen rondom patiënten samengevoegd.

Er is hoge uitval in het werkveld en een wisselende of dalende doorstroom van mbo-v naar hbo-v. Dit suggereert dat de begeleiding en voorlichting van mbo-v studenten mogelijk onvoldoende aansluit op hun situatie, ideeën, wensen en mogelijkheden.

De onderzoekers