student diploma

Talentontwikkeling in Hoger Onderwijs en Samenleving

Ons doel is om alle studenten te ondersteunen bij het ontdekken en ontwikkelen van zichzelf en hun talenten. Daarmee kunnen zij floreren en bijdragen aan een betekenisvolle toekomst voor mens en planeet. Met ons onderzoek ontwikkelen we kennis en praktijkproducten die bijdragen aan het bevorderen van persoonlijke en professionele ontwikkeling van studenten in relatie tot maatschappelijke uitdagingen.

Het onderzoek van Talentontwikkeling in Hoger Onderwijs (TOHOS) is te vatten in drie lijnen. Onderaan de pagina staan onze projecten, die allemaal voortkomen uit deze onderdelen:

• Talentontwikkeling & florerende studenten

We onderzoeken hoe we studenten kunnen helpen zichzelf beter te leren kennen, hun passies te vinden en hun talenten te ontdekken en benutten. Dat noemen we talentontwikkeling. We hebben hierbij ook aandacht voor het vinden van ‘agency’ en ‘purpose’ en hoe het onderwijs hier een rol in kan spelen.

• Voorwaarden voor studentsucces: toegankelijkheid, sense of belonging en studentenwelzijn

We doen onderzoek naar voorwaarden voor studentsucces: Hoe kunnen we zorgen dat de talenten van alle studenten tot bloei kunnen komen? En hoe zorgen we dat alle studenten zich verbonden voelen, goed in hun vel zitten en succesvol kunnen zijn in het hbo? We zien studentenwelzijn en sociale binding als fundament, als voorwaarde voor ontwikkeling, floreren en studentsucces. Speciale aandacht hebben we voor groepen voor wie dat soms lastiger lijkt en blijkt; zoals mbo-studenten en eerstegeneratiestudenten.

• Onderwijs voor een betekenisvolle toekomst voor mens en planeet

We onderzoeken hoe onderwijs kan bijdragen aan het oplossen van maatschappelijke uitdagingen, vooral op het vlak van duurzame ontwikkeling en het nemen van maatschappelijke verantwoordelijkheid. Wat vraagt dit van studenten en van het onderwijs? En hoe zorgen we dat studenten zich staande houden in een veranderende wereld en bij kunnen dragen aan een betere toekomst voor mens en planeet?

Bekijk hier al onze publicaties