
De leeropdracht voert praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek uit om kindermishandeling effectief, bruikbaar, innovatief en integraal aan te pakken. In Nederland groeien ongeveer 119.000 kinderen op in een onveilige thuissituatie – dat betekent dat in elke schoolklas gemiddeld één leerling hiermee te maken heeft.
Onveiligheid achter de voordeur blijft vaak onopgemerkt, en voor professionals is het een grote stap om in te grijpen bij vermoedens van kindermishandeling of huiselijk geweld. Ook voor gezinnen zelf is het niet altijd gemakkelijk om hulp te zoeken. We werken met verschillende partners om het taboe te doorbreken en (patronen van) geweld te stoppen.
Onze focus ligt met name op:
Primaire preventie
- Het bespreekbaar maken van de schaduwkanten van ouderschap;
- Het doorbreken van het taboe rond kindermishandeling;
- Het versterken van alle ouders in hun ouderschap.
Secundaire preventie
- Het versterken van kwetsbare ouders in hun ouderschap (verkleinen risico´s, versterken beschermende factoren);
- Vroegsignalering en aanbod op maat.
Het versterken van handelen en houding van de (aanstaande) professional
- Werken met de meldcode;
- In gesprek gaan over (vermoedens van) kindermishandeling;
- Integraal samen werken en leren van elkaar.
Inzetten ervaringsdeskundigheid
- Oog voor het perspectief van alle betrokkenen (pleger/slachtoffer/omstander);
- Ervaringskennis naast wetenschappelijke kennis en praktijkkennis.
Onderzoek, onderwijs & praktijk
Lector
-
Dr. Susan Ketner
Lector Integrale Aanpak Kindermishandeling

Innovatiewerkplaats Intergenerationele (armoede) vraagstukken
Meer weten? Klik hierFeedback component
Hoe tevreden ben jij met de informatie op deze pagina?