Digitale Technologie

Niveau
master
Vorm
voltijd
Duur
18 maanden
Taal
Nederlands
Locaties
Groningen
Graad
Master of Science
Credits
90 ECTS
Startmaanden
Start: september
  • Techniek

Volg jij digitale technologische ontwikkelingen op de voet? En vind jij het interessant om te zien hoe deze ontwikkelingen onze samenleving beïnvloeden? Dan is de Master Digitale Technologie iets voor jou! Digitale technologie biedt veel potentie als het gaat om het oplossen van grote maatschappelijke uitdagingen, bijvoorbeeld bij goede en betaalbare zorg voor iedereen of de energietransitie. Deze master leidt je op tot een digitale technologie professional die innovatieve, marktklare digitale tools bouwt die van toegevoegde waarde zijn in ons dagelijks leven.

Wij zijn de master Digitale Technologie

Sla over
  • Marjolein Annen

    Programmacoördinator

    Marjolein Annen
  • Hilbrand Oldenhuis

    Lector Personal Digital Health & Docent

    HO
  • Misja Hoebe

    Coördinator leergang Digitale Technologieën

    Misja Hoebe Master Digitale Technologie
  • Eelco Braad

    Coördinator leergang Ontwerp van digitale technologie van gedragsverandering

    EB
  • Madelon van Oostrom

    Coördinator leergang Leiderschap in Digitale Transformaties

    MVO
  • Ivo Bril-Broers

    Afstudeercoördinator & Docent

    Ivo Bril-Broers
  • Steven Warmelink

    Docent leergang Digitale Technologieën

    Steven Warmelink
  • Bart Jan Hoekman

    Docent leergang Leiderschap in Digitale Transformaties

    Bart Jan Hoekman

Over deze master

De Master Digitale Technologie is opgebouwd uit drie semesters. In het eerste jaar, dat uit twee semesters bestaat, staan per semester steeds drie leergangen van elk 10 ects centraal. Deze leergangen vormen een doorlopende lijn en bereiden je voor op het derde semester. Hier werk je aan je afstudeeropdracht waar je alles wat je in het eerste jaar hebt geleerd integreert en waar je zelfstandig de ontwerpcyclus doorloopt in je afstudeerproject.  

Jouw eigen leerproces staat tijdens deze master centraal. Je ontwikkelt competenties om effectieve en innovatieve digitale technologieën te kunnen identificeren en realiseren. Je werkt daarbij aan relevante praktijkvraagstukken, passend bij jouw interesses en loopbaanwensen.  

Programma overzicht Master Digitale Technologie

Opbouw van de master

Jaar 1: Wat kun je verwachten?

Digitale technologie ontwerpen en ontwikkelen

Met digitale technologie kun je waarde toevoegen voor gebruikers, organisaties en de samenleving. Maar hoe weet je nu welke technologie het meest geschikt is voor het vraagstuk dat er ligt, wat de impact ervan is voor organisaties, en wat heb je nodig om effectieve en innovatieve digitale technologieën te kunnen ontwikkelen?

Tijdens het eerste jaar leer je om vanuit verschillende perspectieven naar het ontwerp- en ontwikkelproces van digitale technologie te kijken: het technisch perspectief, het gebruikersperspectief, het perspectief van organisaties en je eigen rol als ondernemend leider. In de drie leergangen die dit jaar centraal staan ga je deze perspectieven verder uitdiepen en eigen maken. Het is ook mogelijk om de leergangen losstaand te volgen en in tijd uit te spreiden.

De leergangen wordt aangeboden in de vorm van workshops, e-learning, masterclasses, discussie en reflectie, verdieping in de literatuur of deelname en organisatie van seminars. Daarnaast werk je (individueel of in teams) aan opdrachten die nodig zijn om de benodigde competenties te verwerven. In die opdrachten ontwikkel je digitale technologie die een oplossing biedt aan bestaande complexe praktijkvraagstukken. Je doorloopt (delen van) de ontwerpcyclus en leert om te ontwerpen, testen en evalueren wat werkt en wat niet.  Daarbij leer je de impact van digitale technologie ontwikkeling voor gebruiker, organisatie en samenleving kritisch te analyseren en op waarde te schatten.

Aan het einde van elk semester laat jij jouw persoonlijke competentie-ontwikkeling zien aan de hand van een portfolio met de opgeleverde beroepsproducten en reflecties hierop. Je licht jouw portfolio tijdens een criteriumgericht interview toe.  

Jaar 2: In de lead van het ontwerp- en ontwikkelproces

In het eerste jaar van de master heb je laten zien dat je in een team kan werken aan de ontwikkeling van digitale technologie. Tijdens het laatste semester ga je laten zien dat je zelfstandig het ontwerp- en ontwikkelproces kunt vormgeven en aansturen. Je doet dat in je afstudeerproject. Je stelt een afstudeerplan op waarin staat hoe je gaat aantonen dat je over het masterniveau van de competenties beschikt en in welke competentie je gaat verdiepen.  

Je werkt tijdens de afstudeerperiode samen met één van onze partners uit de industrie aan digitale technologie die kan worden gebruikt om een complex probleem op te lossen. In deze laatste module worden CoL- en intervisiemomenten aangeboden waarin je met medestudenten, docenten en partners uit het werkveld van gedachten kunt wisselen over de aanpak van jouw afstudeerproject. De module wordt afgerond met een portfoliobeoordeling en criteriumgericht interview.

MDT_Students (1 of 23).jpg

Master Digitale Technologie-studenten Francisca van der Want en Tim Jetten vertellen je meer over hoe de master is opgebouwd, het type opdrachten waar ze aan werken en wat je kunt verwachten wanneer jij deze master gaat volgen.

Flexibel studeren

De competenties binnen deze master kunnen op de eigen werkplek behaald worden. Hierdoor is het ook mogelijk om de Master Digitale Technologie naast je baan te volgen. Of doe de master op je eigen tempo door te kiezen voor losse modules. Meer informatie vind je op www.hanze.nl/mdt-voorprofessionals.

Toelating & aanmelding

​Je bent direct toelaatbaar voor de Master Digitale Technologie als je een technische Bachelor of Science hebt behaald. Na inschrijving nodigen we je uit voor een kennismakingsgesprek om te bespreken hoe de master het beste aansluit op jouw persoonlijke ontwikkelwensen en (werk)situatie.

Als je een ander type bachelor hebt gehaald, ben je toelaatbaar wanneer uit je motivatiebrief en een volgend intakegesprek je geschiktheid blijkt op basis van door jou aangedragen bewijzen. Je aanmelding als aspirant-student zal dan door de toelatingscommissie beoordeeld worden op de volgende punten:

  • Je hebt een aantoonbare affiniteit met het ontwikkelen van technologie, het ontwerpen voor mens en maatschappij, en het onderzoeken van wat werkt en waarom.
  • Je hebt een aantoonbare ondernemende en proactieve houding en ziet graag de kansen voor digitale technologie.

Aanmelden bij voorkeur voor 1 juni, uiterlijk 1 september.

Interessegebieden

  • Techniek
Meld je aan via Studielink