Digitale technologie moet technisch goed werken. Je wilt echter ook digitale technologie realiseren die effectief is en impact kan maken. De technologie moet daarom op de langere termijn van meerwaarde voor de mensen die er gebruik van gaan maken. In deze leergang leer je om de mens-machine interactie van digitale technologie te ontwerpen en ontwikkelen op basis van ontwerpgericht onderzoek. We leren je om met behulp van de ontwerpcyclus het ontwerp- en ontwikkelproces goed onderbouwd en met passende methodes uit te voeren.
In het eerste semester kom je tot een onderbouwd ontwerpvoorstel voor een digitale oplossing. Je leert ontwerpgericht onderzoek in te zetten om te ontwerpen voor gedragsverandering. Je verdiept je hiervoor in gedragswetenschap (zoals mens-machine interactie, overtuigingsstrategieën en gedragsverandering) en ontwerpgerichte onderzoeksmodellen (Truth vs. Utility, design thinking, user-centered design, evalueren van digitale technologie op kwalitatieve, kwantitatieve en mixed-methods wijze, kritisch beschouwen en reflecteren in ontwerpproces)
In het tweede semester ga je aan de slag met het realiseren en het evalueren van digitale technologie. Je realiseert een prototype van jouw ontwerp in de vorm van een low-code oplossing (zoals Figma, ProtoPie, etc.) of een technische demo (zoals een Android-applicatie, Unity, etc>). Je voert daarnaast een evaluatieonderzoek uit naar een bestaande digitale technologie.
Feedback component
Hoe tevreden ben jij met de informatie op deze pagina?