'Laat niets je in de weg staan om je dromen na te jagen'

  • Alumnus aan het woord
Tim-de-Reus.jpeg

Tim de Reus wist vanaf jongs af aan dat hij piloot wilde worden. Zijn roots liggen in het kleine Drentse plaatsje Grolloo, maar ondertussen vliegt hij de hele wereld over als piloot voor KLM. Hij behaalde naast zijn verkeersvliegersbrevet aan de KLM Flight Academy ook de titel Bachelor of Science, door de major Airline Pilot & Management van Technische Bedrijfskunde te volgen. Zijn jongensdroom om vlieger te worden kwam uit, maar wel met een aantal omwegen.

‘Een goede vriend van mijn vader is piloot. Ik hoorde alle verhalen en als ik hem dan thuis zag komen in dat uniform en met zo’n pet, dat had je in die tijd nog, dan dacht ik: Dat is gaaf. Dat wil ik ook. We gingen ook wel eens naar een vliegveld in Stadskanaal waar je ultralight vliegtuigen kunt zien. Dat vond ik ook altijd al fantastisch. Na mijn middelbare school begon de zoektocht. Hoe word je piloot? Destijds was er een enorme wachtlijst voor de KLS (KLM Flight Academy). En er waren geen baangaranties, omdat de wachtlijst zo groot was. Dus ik zocht door en zo kwam ik bij EPST (European Pilot Selection & Training) terecht. Ik heb de selectie gedaan en werd aangenomen.

Te lang

Maar ook dat bleek uiteindelijk anders uit te pakken. Na twee weken in Engeland hoorde ik dat ik te lang was voor het lesvliegtuig. Het bleek dat ik niet volledig naar links kon sturen, wat wel nodig is voor noodsituaties. Toen hield het verhaal daar redelijk snel op en ben ik terug gekomen naar Nederland. Maar ik had nog steeds geen vliegopleiding.

Ik ging toch weer naar de KLS kijken, maar om daar toegelaten te worden had ik natuurkunde op VWO-niveau nodig. Dat had ik op dat moment niet. Dus ik koos voor de Hanzehogeschool Technische Bedrijfskunde major Airline Pilot & Management (AP&M) om tóch nog piloot te kunnen worden.

Goede toevoeging

Airline Pilot & Management bleek een goede toevoeging te zijn. Naast dat je via dit traject uiteindelijk piloot kan worden, weet je ook veel beter hoe een bedrijf in elkaar zit. Je hebt meer opties, bijvoorbeeld als je een nevenfunctie wil vervullen. Zo kun je aansluiten bij een vakgroep, omdat je door AP&M bekend met bedrijfsprocessen. Of je kunt deel uitmaken van een project, bijvoorbeeld in Sustainability, momenteel een hot topic bij KLM. Hier denk je na over zaken als: Hoe kan er in de toekomst elektrisch gevlogen worden, hoe kan het op dit moment zuiniger of wat zou voor onze vlootvernieuwing interessant zijn? Voor KLM is het interessant dat juist de vlieger, de persoon die ermee moet werken, ook in zo’n projectgroep zit.

AP&M is een combinatieopleiding. Als piloot kun je uiteindelijk één ding, met AP&M heb je altijd nóg een papiertje. Wellicht kun je later met de ervaring uit de cockpit op het gebied van leidinggeven en samenwerken iets moois creëren met de achtergrond in AP&M. Je creëert een mogelijkheid om je leven wat diverser in te richten. Dat zou voor mij een belangrijke motivator zijn om dit traject te doen.

'Laat niets je in de weg staan'

Mijn tips voor als je piloot wilt worden: Als het echt je passie en je droom is, ga er dan voor. Laat niets je in de weg staan. Verdiep je erin, ga langs bij open dagen en loop ook mee. Vraag mensen die op dat moment op de opleiding zitten hoe het is, zoek er veel over op, lees er veel over. Zorg dat je IQ-testjes doet en daag jezelf daarin uit. Ga er vooral veel mee bezig, zodat je kunt laten zien dat je écht geïnteresseerd bent.’