‘Iedereen heeft talenten’

  • Onderwijsproject
Iedereen heeft talenten
HANZE220679 Foto's studenten -ped.ac. opgeleverd-7.jpg

Kaja Hulsebos zit in het tweede jaar van Pabo Zorg. Hiervoor had zij de opleiding onderwijsassistent afgerond en dankzij deze opleiding wist zij zeker dat ze het onderwijs in wilde. Daarom is zij vol enthousiasme gestart met deze opleiding. Kaja vertelt je graag over haar ervaring met module 3 uit het eerste schooljaar.

‘Iedereen heeft talenten, maar deze krachten moeten wel op de juiste manier gestimuleerd worden’, vertelt Kaja. Talenten kunnen volgens haar dan pas zichtbaar worden. Talenten stimuleren staat als onderwerp centraal in module 3 van Pabo Zorg.

‘Hoe leuk is het dat jij weet hoe je deze zoektocht naar talent kunt leiden? In module 3 heb ik met twee klasgenoten een groep van vier kinderen begeleid. Hierbij hebben we na het observeren allerlei passende talentkrachtige activiteiten gedaan met deze kinderen.'

Wat hebben jullie gedaan?
'We hebben een voeldoos gemaakt, Skittles met water gemengd en andere experimenten gedaan met verschillende soorten snoepjes in verschillende vloeistoffen. De resultaten waren echt verbazingwekkend!’

Wat hebben de kinderen van deze proefjes geleerd?
'De leeftijden waren onderling erg verschillend, waardoor de grootste les voor de kinderen was dat zij van iedereen wat konden leren. De jongere kinderen keken anders naar een bepaalde situatie dan de ouderen en hierdoor kwamen ze samen tot een passende oplossing.'

Wat vond je het leukst aan module 3?
'Aan module 3 vond ik het leukst dat wat je leert aan theorie ook direct inzetbaar is in de praktijk. Hierdoor onthoud ik de kennis veel beter, omdat ik direct toepas wat ik heb geleerd.'

Kaja vertelt verder: ‘Deze opdracht had een super mooie overlapping met de eerst verkregen theorie en wat we vervolgens direct in de praktijk konden laten zien en gingen uittesten. Hierdoor kon ik de stof heel makkelijk eigen maken. Ik kon er zelfs met de kinderen bepaalde momenten aan koppelen. Bijvoorbeeld het resultaat bij het eerst stellen van een gesloten vraag en daarna het stellen van een open vraag. Vanuit de theorie hebben we meegekregen dat dit veel meer uitnodigt om te gaan vertellen en nu heb ik in de praktijk kunnen zien dat dit inderdaad het geval bleek te zijn!

We werden tijdens de uitvoering van module 3 goed begeleid door onze docenten die ons tips en tricks gaven. Dit zorgde ervoor dat ik het optimale uit de opdracht wist te halen: ik daagde mijzelf en de kinderen uit op een speelse manier.’

Interessegebieden

  • Onderwijs en Opvoeding