Samen voor de beste behandel­ kamer voor Kinder- en Jeugdpsychiatrie

  • Onderwijsproject
GGZ Drenthe hoofdgebouw Assen incl logo.jpg

Een team van vier studenten Management in de Zorg heeft afgelopen jaar met een innovatieopdracht van GGZ Drenthe bijgedragen aan de inrichting van een nieuwe behandelkamer voor Kinder- en Jeugdpsychiatrie. De nieuwe kamer is gebaseerd op de theorie van healing environment en in juni 2022 in gebruik genomen.

In het tweede jaar van Management in de Zorg werk je een heel jaar aan een vraagstuk uit de praktijk. Van interviews tot innovatie en implementatie. Nick vat het trots samen: ‘Het is super dat het gewoon gelukt is en dat de kamer er nu is. Dat we mensen zo enthousiast hebben gekregen: we gaan de muren schilderen, meubels bestellen en dat het echt gerealiseerd wordt. Dat is echt heel gaaf!’

Mensen meenemen in veranderprocessen is cruciaal

Victorien vertelt hoe het begon: ‘Aan het begin van het tweede jaar worden hele diverse teams samengesteld van studenten met verschillende kwaliteiten. Dan word je als team gekoppeld aan een organisatie, waarbij je aan de slag gaat met een vraag uit de praktijk. Wij mochten bij GGZ Drenthe een ontwerp maken voor de ideale behandelkamer voor Kinder- en Jeugdpsychiatrie. Nu zijn we een jaar verder en is die kamer bijna af.’ Jildou en Nick leggen uit hoe het ze gelukt is om daadwerkelijk zo’n nieuwe kamer te realiseren: ‘We hebben veel interviews gehouden met medewerkers en behandelaren en we zijn er veel geweest. Ook hebben we het heel visueel gemaakt, door prototypes te maken. We hebben steeds geprobeerd te onderzoeken: hoe ziet zo’n ideale behandelkamer er voor jou uit? Mensen meenemen in zulke veranderingen is echt heel belangrijk.’

Een helende omgeving

Jildou laat zien hoe die behandelkamer er uiteindelijk uit komt te zien: ‘We hebben gebruikgemaakt van de theorie van een healing environment. Een neutrale omgeving met natuurlijke kleuren en materialen, met natuurlijk licht en niet te veel poespas. Een plek met een huiskamergevoel. Ook staan er niet alleen stoelen, maar ook een bank, zodat je meerdere zitmogelijkheden hebt.’ Levi vertelt hoe ze ook een aantal modellen hebben uitgewerkt, waarbij je als het ware in de schoenen van de kinderen en jongeren stapt. ‘Dat, en de gesprekken met behandelaren, helpen om te onderzoeken wat een helende omgeving kan zijn.’

Een leerzaam jaar met elkaar

Samen blikken de studenten terug op de belangrijkste lessen. Jildou trapt af: ‘Bij veranderprocessen is het echt superbelangrijk dat je iedereen meeneemt, dat je veel je gezicht laat zien in een organisatie en dat je relaties opbouwt en onderhoudt.’ Nick knikt instemmend: ‘Hoe mooi een plan ook lijkt, als je het niet met de mensen bespreekt en ze erbij betrekt, dan gaat het niet werken.’ Ook Victorien herkent dat: ‘Het is heel belangrijk om de doelgroep die er ook gaat werken er heel erg bij te betrekken, zodat zij het gevoel hebben dat ze de behandelkamer mede hebben ontworpen.’ Bovendien gaat zo’n veranderproces niet in één rechte lijn. Jildou: ‘Ik heb ook wel echt geleerd dat zo’n proces heel erg op- en neer gaat. Het kost tijd, soms ben je in je hoofd al wel een aantal stappen verder, maar je moet het ook goed onderbouwen.’ Maar je leert niet alleen over innovatie en verandering, zo sluit Levi af: ‘Je zit een heel schooljaar met elkaar in een klas, met een samengesteld team van hele verschillende types met verschillende manieren van samenwerken. Daar leer je ook veel van.’ Dat door die samenwerking er nu daadwerkelijk een nieuwe behandelkamer voor kinderen en jongeren is bij GGZ Drenthe, daar is dit team in elk geval heel erg trots op.

Interessegebieden

  • Gezondheid en Sport