Studenten met TOS-tassen naar basisscholen
- Onderwijsproject
Kinderen met taalontwikkelingsstoornis (TOS) hebben meer moeite met praten en met het begrijpen van taal. Om daar aandacht voor te vragen hebben studenten Logopedie de afgelopen jaren meerdere bezoeken gebracht aan basisscholen en kinderopvanglocaties in Groningen, Friesland en Drenthe.
Bij kinderen met een taalontwikkelingsstoornis wordt taal in de hersenen minder goed verwerkt. Daardoor verloopt de taal- en spraakontwikkeling anders dan bij hun leeftijdsgenoten. Kinderen met TOS hebben daardoor problemen met praten en met het leren spreken en begrijpen van taal. En dat kan uiteindelijk weer zorgen voor achterstanden en frustraties. Als TOS vroeg herkend wordt kunnen deze kinderen extra hulp en ondersteuning krijgen, bijvoorbeeld van een logopedist. Dat helpt deze kinderen om toch goed mee te kunnen komen in de klas. Omdat de eerste schooljaren extra belangrijk zijn voor de taal- en spraakontwikkeling van kinderen is vroege signalering cruciaal. De TOS-tassen kunnen daarbij het verschil maken.
Op de verschillende scholen en kinderopvanglocaties in het noorden hebben de studenten persoonlijk de TOS-tassen aangeboden. In de tas zit een voorleesboek over TOS, een praatplaat met taalvragen en een set van hulpmiddelen waarmee leerkrachten en pedagogisch medewerkers signalen kunnen herkennen. Ook zit er in de TOS-tas een kleurplaat en een taalspelletje voor onderbouwleerlingen. Zo helpen de studenten Logopedie door bij te dragen aan de kennis en de bewustwording rondom TOS. Zodat hopelijk meer kinderen met TOS al vroeg ondersteund kunnen worden in hun taalontwikkeling.
Hoe tevreden ben jij met de informatie op deze pagina?