Verbreed en verdiep je competenties in kwaliteits- en proces­management.

• Post-hbo
  • Deeltijd
  • 9 maanden

Kom kennismaken

Bezoek één van onze informatieavonden.

Meer informatie en aanmelden

Kwaliteits- en Procesmanagement (Post-hbo)

post-hbo
Vorm
deeltijd
9 maanden
Taal
Locaties
Groningen
Graad
Post-hbo diploma
Startmaanden
Start: september
Studiebelasting
Studiebelasting: 557 uur in totaal
Kosten: € 5.975,-

Na deze opleiding

• heb je een uitgebreide theoretische kennis van kwaliteits- en procesmanagement en ben je op de hoogte van actuele ontwikkelingen;
  • kun je je organisatie doelgericht ondersteunen op weg naar totale kwaliteit en sturen op verbetering van werkprocessen;
  • heb je inzicht gekregen in het omgaan met weerstanden;
  • kun je verschillende rollen onderkennen, hoe je hieraan invulling kunt geven en weet je dat daarbij een uitstekend gevoel voor timing belangrijk is.

Wat ga je leren?

De economie is de afgelopen twintig jaar veranderd. Wereldwijde concurrentie, snelle technologische ontwikkelingen, toenemende complexiteit en diversiteit. In deze economie kunnen organisaties alleen blijven concurreren wanneer ze voortdurend hun processen, producten en diensten innoveren. Als kwaliteitsmanager zorg je ervoor dat de innovaties aan kwaliteitseisen blijven voldoen. De post-hbo Kwaliteits- en Procesmanagement biedt jou een verbreding en verdieping van je competenties op het gebied van kwaliteits- en procesmanagement.

De opleiding bestaat uit drie studieonderdelen.

Integrale kwaliteitszorg en verbetermanagement

De geschiedenis en huidige ontwikkeling van kwaliteitszorg, in relatie met strategisch beleid en duurzaamheid.

• TQM
  • sustainability (duurzaamheid) en MVO customer service en customer intimacy
  • kwaliteitszorgsystemen (INK, ISO, HKZ, HCCP, kwaliteitshandvesten, Six SiGMA enz.)
  • deming en kaizen
  • procesverbetermethoden (KSF'n, BPR/LEAN)
  • audits
  • projectmanagement

Ontwerpen en besturen

• Introductie procesmanagement (richten, inrichten en uitvoeren)
  • systeemdenken
  • model Twijnstra en Gudde (van “buiten” naar “binnen” ontwikkelen)
  • procesontwerp (architectuur, analysemodellen, IDEF, RACI)
  • presteren met processen (effectiviteit, gebruiksbesparingen, PI's)
  • balanced scorecard
  • problem solving en audits

Implementeren, beïnvloeden en besluiten

• Omgevingsanalyse (stakeholders, context, risico's, invloed digitalisering)
  • relatie met missie, visie, kernwaarden en strategisch beleid
  • relatie met cultuur en leiderschap
  • verandermanagement (sense of urgency, weerstand, quick wins, competenties ed.)
  • kapitalisatie invoeringsvoorstellen
  • beïnvloeding (macht, politiek, conflicten)
  • besluitvormingsprocessen (contrair, consensus, compromis, commitment, consent)
  • voortgangsbewaking en interventies

Tijdsinvestering

340 uur, inclusief bijeenkomsten

Vervolg of verdieping

Doel

Je kunt jouw organisatie doelgericht ondersteunen op weg naar totale kwaliteit en je kunt sturen op verbetering van de werkprocessen.

Opbouw

Samen met maximaal achttien medestudenten uit diverse organisaties (profit en non-profit) volg je de theoriecolleges. Daarnaast verdiep je je in leergroepen van ongeveer zes studenten in de diverse aspecten van kwaliteits- en procesmanagement en de toepassing hiervan in de praktijk. Doel van de leergroep is dat jullie elkaar ondersteunen en adviseren. Verder zijn er coaching gesprekken waarin je samen met medestudenten onder begeleiding kijkt naar je professionele ontwikkeling.

CPION

CPION.png

CPION – Centrum voor Post Initieel Onderwijs Nederland

Deze opleiding is geaccrediteerd voor het CPION. De centrale organisatie voor het toetsen, diplomeren en registreren van postinitiële opleidingen.

Meer weten

Voor wie

Adviseurs, staffunctionarissen of managers die betrokken zijn bij kwaliteits- en procesmanagement.

Wat je nodig hebt

Hbo werk- en denkniveau. Je moet toegang hebben tot relevante informatie van jouw organisatie.

Voor organisaties

Wil je samen met collega's deze opleiding volgen, jouw medewerkers opleiden, of ben je geïnteresseerd in specifieke modules? Onze maatwerk- en in-company trajecten bieden talloze mogelijkheden. We stemmen deze volledig af op de behoeften van jouw bedrijf of organisatie, en de lessen kunnen vaak zelfs op jouw locatie plaatsvinden.

Lees meer over maatwerkopleidingen

Deze opleiding start 1 keer per jaar.

Startdata

Hieronder een overzicht van alle startdata.

Lestijd:
18:30 - 21:30 uur
Alle lesdagen:
Maandag
Locatie:
Van OlstBorg, Groningen
Kosten:
€ 5.975,-

Data

De opleiding start op 15 september 2024 en vinden wekelijks plaats op maandagavond van 18.30 tot 21.30 uur.

Groningen, Van Olstborg, Zernikeplein 7.

De opleiding duurt 9 maanden.

Studiebelasting

De opleiding bestaat uit 557 studiebelastingsuren, inclusief bijeenkomsten (8-12 uren per week).

Literatuurkosten ongeveer €165

We denken graag met je mee

• Economie en Management
Direct inschrijven