Het ontwarren van co-creatie en sociale innovatie

  • Onderzoeksproject
Co-creation_moment_a_Sharing_Cities.jpg

De termen co-creatie en sociale innovatie zijn de laatste jaren steeds populairder geworden in zowel wetenschappelijk onderzoek als overheidsbeleid.

Co-creatie begon als een manier om consumenten te betrekken bij productontwikkeling, maar wordt tegenwoordig ook gebruikt om samenwerking tussen overheden en burgers te beschrijven. Sociale innovatie verwijst naar nieuwe strategieën, ideeën en samenwerkingsvormen die gericht zijn op het oplossen van maatschappelijke problemen, zoals ongelijkheid of klimaatverandering. Het wordt vaak gezien als een reactie op technologische innovatie, hoewel sommige onderzoekers stellen dat er altijd een sociale component in innovatie aanwezig is geweest.

Hoewel deze termen vaak allebei in een positief daglicht worden gesteld, ontbreekt er duidelijk bewijs voor hun toegevoegde waarde. Dit onderzoek analyseerde de ontwikkeling van sociale innovatie en co-creatie, zowel in theorie als praktijk. Door het bestuderen van EU-beleid, subsidies en projecten, is gebleken dat deze termen niet alleen onduidelijk zijn, maar elkaar ook versterken. Zo wordt co-creatie vaak als onderdeel van sociale innovatie gezien, en wordt het betrekken van stakeholders al snel beschouwd als goede sociale innovatie. Een systematische literatuurstudie ondersteunde deze bevindingen.

Onderzoek