Curious Ears

  • Onderzoeksproject
Jazzclub-ensemble-trompet-gitaar.jpg

Stel dat je talent niet ziet als een eigenschap van een persoon, maar als fenomeen dat kan ontstaan in binnen lessituaties. Wat vraagt dat dan van jou als docent? Hoe kun je als docent voorwaarden scheppen voor talentvol gedrag in muzieklessen?

Na Curious Minds en Curious Hands is er nu Curious Ears, een project waarin wordt onderzocht hoe bachelor- en masterstudenten van de opleidingen Jazz en Klassieke Muziek meer autonomie kunnen verlenen in muzieklessen die zij geven.  

Binnen de Curious Minds/Talentenkracht benadering is het bieden van ruimte voor de leerling een van de strategieën voor het verhogen van autonomie. Dat kan verbaal, non-verbaal en muzikaal. In Curious Ears wordt specifiek gekeken naar non-verbale en muzikale openheid. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om lichaamshouding en gebaren van de docent, maar ook om het creëren van muzikale situaties die de leerling uitnodigen tot exploreren. Studenten en docenten van het Prins Claus Conservatorium leren in dit project samen door het analyseren van videomateriaal van door studenten gegeven muzieklessen.  

Curious Ears wordt mede mogelijk gemaakt door een beurs van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek

Inhoud onderzoek

Onderzoekers

Interessegebieden

  • Kunst en Cultuur
  • Onderwijs en Opvoeding