Meer gelijke kansen door een verrijkte schooldag
- Onderzoeksproject
De verrijkte schooldag omvat activiteiten die kinderen, in aanvulling op het reguliere curriculum van het primair onderwijs, kennis laten maken met verschillende thema’s (zoals sport & bewegen en kunst & cultuur) en helpen hen hun talenten te ontdekken en ontwikkelen.
Kansenongelijkheid is in Nederland nog steeds een hardnekkig probleem, specifiek ook in de provincie Groningen. Kinderen die opgroeien in een kansarme omgeving hebben vaak geen toegang tot verrijkende activiteiten (bijv. sportlessen en een museumbezoek). Omdat deze verrijking wel belangrijk is voor de ontwikkeling van kinderen, is er de laatste tijd veel aandacht voor het integreren van dergelijke activiteiten in de schoolcontext.
Echter, wetenschappelijk onderzoek biedt tot nu toe geen duidelijke resultaten over de effecten van deze activiteiten op de ontwikkeling van kinderen. Dit komt enerzijds door de vrijheid die scholen hebben in het vormgeven van de verrijkte schooldag, wat leidt tot grote variatie in de organisatie en invulling ervan. Anderzijds spelen omgevingsfactoren een invloedrijke rol, waardoor mogelijke effecten van verrijkende activiteiten niet uitsluitend aan de activiteiten zelf kunnen worden toegeschreven.
Dit promotieonderzoek richt zich daarom op het in kaart brengen van de verschillende manieren waarop basisscholen in de provincie Groningen de verrijkte schooldag organiseren en invullen. Het doel is inzicht te bieden in impactvolle en werkbare vormen die, rekening houdend met de lokale contexten, bijdragen aan de bredere ontwikkeling van kinderen en gelijke kansen bevorderen, in het bijzonder voor kwetsbare kinderen.
Dit onderzoek is een onderdeel van de innovatiewerkplaats (IWP) Tijd voor Toekomst. Vanuit de IWP worden meerdere activiteiten georganiseerd rondom de verrijkte schooldag.
Lector Bewegingsonderwijs en Jeugdsport
Docentonderzoeker
Wil je meer weten over het lectoraat Praktijkgerichte Sportwetenschap?
Bezoek de pagina van het lectoraatHoe tevreden ben jij met de informatie op deze pagina?