Integrale kindcentra: samenwerken aan opvoeden en opgroeien
- Onderzoeksproject
Hoe kunnen jeugdprofessionals (kinderopvang, basisonderwijs, jeugdzorg- en welzijn) zo goed mogelijk met elkaar samenwerken? En wat zijn effecten van die samenwerking op de ontwikkeling van kinderen? Naar deze vragen doen we onderzoek samen met de Hogeschool van Amsterdam (penvoerder), Hogeschool KPZ, scholen, kinderopvangorganisaties en kindcentra.
In Nederland is een brede beweging ingezet van integrale kindcentra (IKC’s) voor inclusief onderwijs. Belangrijke doelen van deze kindcentra zijn het creëren van een doorlopende leerlijn, inclusie van alle kinderen (0-12 jaar) ter bevordering van gelijke kansen en het creëren van een innovatief curriculum dat gericht is op de brede ontwikkeling van kinderen.
Om deze doelen te bereiken is samenwerking tussen professionals uit onderwijs, opvang en jeugdzorg essentieel. Interprofessionele samenwerking tussen professionals uit verschillende sectoren in één sterke integrale voorziening is nieuw en blijkt allesbehalve vanzelfsprekend. Dit voor professionals nieuwe terrein is nog ‘in search of evidence’. Tegelijkertijd zien we in de Nederlandse praktijk een groeiende groep van kindcentra die – met innovatieve aanpakken – (samen)werken aan een integraal aanbod voor leerlingen.
De komende vier jaar onderzoeken we binnen een brede groep van ikc’s (structuur) of er sprake is van interprofessionele samenwerking tussen staf uit kinderopvang, basisonderwijs, jeugdzorg en andere partners (proces) die bijdraagt aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen van de voorschool tot en met de transitie naar de basisschool en de onderbouw (groep 4) van de basisschool (= uitkomst).
Lector Jeugd & Leefomgeving
Senior onderzoeker Lectoraat Kunsteducatie
Docentonderzoeker
Onderzoeker lectoraat Jeugd, Educatie en Samenleving
Onderzoeker lectoraat Jeugd, Educatie en Samenleving
Hoe tevreden ben jij met de informatie op deze pagina?