De Koffiekring wint Hannie Schaftprijs

Opening hogeschooljaar

Tijdens de opening van het hogeschooljaar op 3 september werd de Hannie Schaftprijs uitgereikt, de prijs voor studenten die op een inspirerende manier van betekenis zijn voor de maatschappij. Dit jaar ging de prijs naar Hedwig van Gennip en Derian Heerema voor hun project De Koffiekring. De prijs die sinds 2004 wordt uitgereikt is vernoemd naar Hannie Schaft, verzetsstrijdster in de Tweede Wereldoorlog.

Hanze Opening Schooljaar - 03-09-2024 - 2713.jpg

Tekst: Loes Vader

Schrijnende situaties

Hedwig van Gennip en Derian Heerema hebben net hun Associate Degree Sociaal Werk in de Zorg afgerond. Van Gennip liep stage bij Werkpro, locatie Buurten bij Bernlef. Buurten bij Bernlef is een wijkrestaurant in de Groningse wijk Paddepoel dat gerund wordt door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Voor een studieopdracht ging Van Gennip samen met haar studiegenoot Heerema onderzoeken waar de behoefte lag voor een vernieuwend project. Na uitvoerig onderzoek kwamen zij op het idee om een koffiekring te ontwerpen om zelfstandig wonende ouderen te stimuleren om positieve ervaringen te delen en daarbij medewerkers van Werkpro te betrekken voor wederzijdse verbinding.

Veel voldoening

Van Gennip en Heerema wilden tijdens hun stage niet alleen een goed resultaat voor zichzelf halen, maar ook iets neerzetten waar de bewoners echt iets aan hebben. “Het is natuurlijk supermooi dat we hebben kunnen zien hoe goed De Koffiekring heeft uitgepakt bij de bewoners”, vindt Heerema. “Dat motiveert en geeft veel voldoening.”

“We hadden allebei niet veel ervaring met ouderen, maar we kwamen schrijnende situaties tegen die je niet zo snel ziet”, vult Van Gennip aan. “Mensen zijn veel alleen, ookal hebben ze kinderen in de buurt. Er was een vrouw die al zeven jaar niet in winkelcentrum Paddepoel, recht tegenover Bernlef, was geweest omdat niemand met haar meeging. Dat doet wat met je.”

Positiviteit en verbondenheid

De jury over de Koffiekring: ‘Hedwig en Derian zijn erin geslaagd met hun Koffiekring een plek voor senioren te creëren waarin ze positiviteit, verbondenheid en samenredzaamheid ervaren.' Van Gennip: “Uit ons onderzoek bleek dat er eerder een koffiekring was, maar de stemming in die koffiekring was heel wisselend. Er werd veel negativiteit geuit, geroddeld en geklaagd. Wij wilden de mensen in een positieve stemming brengen en ze zoveel mogelijk eigen regie geven.”

Meer dan samen een bakkie doen

De Koffiekring is meer dan samen een bakkie doen, er wordt gewerkt met geheugenspellen, beweegspelletje en thema’s die de bewoners ook zelf mogen inbrengen. Voor hun onderzoek benaderden de studenten allerlei stakeholders en doken ze in de literatuur. Daaruit kwam een handleiding en een stappenplan. Heerema: “We beginnen de koffiekring met een incheck-rondje, waarin we de ouderen vragen wat het leukste is dat ze die week hebben meegemaakt. De twist is dat ze zoveel mogelijk proberen te onthouden van wat anderen vertellen.”

Foto’s van vroeger

De kersverse Sociaal Werkers namen ook bewegen mee in het stappenplan. Heerema: “Het gaat om kleine bewegingen gewoon in de stoel, maar ze worden er zo vrolijk en blij van.” Tijdens de pilot van het project vond Derian bij haar grootouders op zolder oude lp’s. Ze nam haar platenspeler mee. “Iedereen begon mee te zingen en te klappen.” Dat smaakte naar meer. Van Gennip: “We proberen de ouderen zoveel mogelijk zelf thema’s te laten inbrengen waar ze over willen praten. Vier mensen uit de groep komen uit Suriname, die wilden dar graag over vertellen. De anderen mochten vragen stellen. Of mensen nemen een voorwerp mee, bijvoorbeeld oude foto’s van vroeger. Als er niets uit de groep komt, hebben we zelf kaartjes met onderwerpen. Morgen gaan we koken. Surinaams. Samen met iemand van WerkPro.”

De Koffiekring is iedere week op donderdag. Daarbuiten hebben de deelnemers ook steeds meer contact. Van Gennip: “Het is een min of meer open vaste groep van een man/vrouw of twaalf. Sommige hebben elkaar gevonden buiten De Koffiekring. Ze hebben laatst samen in het winkelcentrum koffie gedronken.”

Uitstapje

Van Gennip is tijdens de zomervakantie doorgegaan met de koffiekring om de continuïteit te waarborgen en gaat ook nu nog even door, ondanks dat haar stage is afgerond en ze haar diploma op zak heeft. “Ik begeleid de groep nog steeds op donderdag. Het is de bedoeling dat een nieuwe stagiair, samen met de mensen van WerkPro De Koffiekring gaan overnemen.” Van de 2.000 euro van de Hannie Schaftprijs willen Heerema en Van Gennip de helft aan De Koffiekring schenken. “We gaan met de ouderen overleggen wat ze leuk zouden vinden. Ik denk dat het een uitstapje wordt”, besluit Van Gennip.

Lees ook:
Opening hogeschooljaar in teken van veranderkracht van jongeren

• Gedrag en Maatschappij
  • Gezondheid en Sport