Opening hogeschooljaar in teken van veranderkracht van jongeren

Opening hogeschooljaar

Hedwig van Gennip en Derian Heerema, studenten Sociaal Werk In De Zorg, hebben de Hannie Schaftprijs gewonnen voor hun project De koffiekring. De studenten ontvingen de prijs tijdens de feestelijke opening van het hogeschooljaar. De middag stond in het teken van het onderwijs van de toekomst en de veranderkracht van jongeren in de grote maatschappelijke uitdagingen.

Foto's: Tim van der Kuip

De koffiekring
is een sociale bijeenkomst waar ouderen samenkomen om koffie te drinken, te praten en tijd met elkaar door te brengen. Maar dan zo vormgegeven dat er aandacht is voor zowel senioren als voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. De jury van de Hannie Schaftprijs over De koffiekring: "Hedwig en Derian zijn erin geslaagd met hun Koffiekring een plek voor senioren te creëren waarin ze weer positiviteit, verbondenheid en samenredzaamheid ervaren. Hierin maken ze impact op de leefomgeving van de senioren en rekken ze de grenzen van de zorgcapaciteit op door een win-winsituatie te creëren." De Hannie Schaftprijs is een prijs voor studenten die blijk geven van betrokkenheid bij de maatschappelijke opdrachten van de Hanze, gericht zijn op de verbetering van het menselijk welzijn in de breedste zin van het woord én zich onderscheiden middels een krachtige persoonlijke motivatie.

Samen leren

Na de openingsact waarin studenten van Lucia Marthas Institute of Performing Arts het nummer ‘Groter dan ik’ van Froukje vertolkten, ging journalist en presentator Afke Boven in gesprek met CvB-voorzitter Dick Pouwels en de zaal. Hoe ziet het onderwijs er de komende jaren uit, wat gaat er veranderen? Een belangrijke verandering is dat de Hanze het onderwijs zoveel mogelijk wil vormgeven in leergemeenschappen, waar studenten van verschillende opleidingen samen met het werkveld, docenten en onderzoekers samenwerken aan een praktijkvraagstuk. Dat gebeurt op sommige plekken in de Hanze al volop. Docent en onderzoeker Petrick Glasbergen legt uit waarom deze manier van leren zo goed werkt. “Studenten vinden het geweldig om samen met docenten en het werkveld onderzoek te doen. Je merkt dat ze veel gemotiveerder zijn omdat de studenten nu zelf invloed hebben op wat ze willen onderzoeken.” Student Toegepaste Psychologie Levi Vos ontwikkelde een training voor gedetineerden die nog steeds wordt toegepast in de gevangenis waar hij stage liep. Hij beaamt de woorden van Glasbergen. “Je kunt heel goed je eigen input geven als student. Door samen met de praktijk op te trekken, merk je dat oplossingen ook worden toegepast in plaats van dat je onderzoek uiteindelijk in een lade van een docent komt te belanden.”

Tegen bezuinigingen hoger onderwijs

Pouwels reageerde tijdens het gesprek ook op de aangekondigde bezuinigingen van het kabinet: “we zijn faliekant tegen de aangekondigde bezuinigingen op het hoger onderwijs. We zijn er ook boos over. Nederland heeft juist de kracht en het potentieel van jongeren zo hard nodig voor de toekomst. We spelen daarom als Hanze, net als andere hoger onderwijsinstellingen, een cruciale rol in het opleiden van deze toekomstige professionals die de ruggengraat vormen van onze economie.”

Veranderkracht van jongeren

Jongerenexpert en schrijver Yvonne van Sark vertelde vervolgens in haar keynote waarom juist jongeren een belangrijke rol kunnen spelen in transities. Zo bepalen zij wat hip & happening is, zijn ze goed verbonden in online netwerken, en vaak zelfbewuster dan eerdere generaties. Als onderwijsinstelling met duizenden jongeren in huis hebben onderwijsinstellingen als de Hanze een enorm veranderpotentieel. “Jongeren kunnen onbevangen zeggen dat de hedendaagse problemen zoals klimaatverandering niet door hun zijn ontstaan. Dat is een sterk moreel apèl. Daar waar jongeren mensen zich roeren, geven ouderen vaak aan dat ze dit fantastisch vinden. Jongeren worden vaak door oudere generaties aangemoedigd om vooral activistisch te blijven.”

Lees ook:
‘Bezuinigingen hoger onderwijs zijn heel erg onverstandig’