Training Leren(d) Ondernemen voor docenten

• Locatie

Start-Up City

locatie

Ben jij docent en wil jij ook aan de slag met ondernemerschapsonderwijs? Ben je op zoek naar concrete handvatten om ondernemerschap en ondernemend gedrag in je onderwijs te integreren? Geef je dan op voor de training Leren(d) Ondernemen voor ondernemende docenten!

Deze cursus geeft je handvatten voor het creëren van een leeromgeving om je studenten voor te bereiden op maatschappelijke vraagstukken en complexe uitdagingen. Je krijgt inzichten in hoe je de verworven kennis kunt toepassen in je eigen onderwijspraktijk en een ondernemende houding kunt bevorderen bij jezelf, studenten/leerlingen en collega’s. Ondernemend gedrag zou veel meer als een rode draad door alle opleidingen moeten lopen, vindt Mirjam Bouman-d’Haan (docent Facility Management Hanze). "Ondernemerschap of een ondernemende houding gaan over creativiteit, initiatief, probleemoplossend vermogen en je verdiepen in de behoefte van je klant, patiënt, gast of gebruiker. Het creëert eigenaarschap en zorgt voor werkplezier. Dat is voor vrijwel iedereen en binnen elk vakgebied relevant.”

Wat ga je doen?

Je krijgt kennis over verschillende methodes en technieken in het ondernemerschapsonderwijs aan de hand van tools, cases en artikelen. Met deze kennis ga je experimenteren in de praktijk aan de hand van jouw persoonlijke ontwerpvraagstuk en je ondernemende vaardigheden; dat is het uitgangspunt van het trainingsprogramma.

Tijdens de training ga je aan de slag met jouw persoonlijke vraagstuk waarbij situaties en cases uit de praktijk centraal staan. Daarnaast dagen we je uit om te netwerken met (ervaren) docenten in het ondernemerschapsonderwijs, ondernemers, initiatieven, incubators en leergemeenschappen in de stad en de regio. Tot slot leer je hoe je de opgedane kennis kunt doorvertalen naar je eigen team en onderwijspraktijk.

Wil je meer weten over deze training? Mail naar [email protected]. Via dit emailadres kunnen ook de docenten van het Alfa-college en het Noorderpoort contact opnemen over deze training. Meld je hier aan!

Onderwerpen:

• Kennis over context, methodes, werkvormen en technieken in het ondernemerschapsonderwijs.
  • Experimenteren met de opgedane inzichten en vaardigheden in de praktijk.
  • Netwerken binnen het ecosysteem van docenten, ondernemers en initiatieven in het ondernemerschapsonderwijs in Noord-Nederland.

Leeruitkomsten:
Na het volgen van deze cursus:

• Heb je basiskennis over methodes, werkvormen en technieken op het gebied van ondernemerschapsonderwijs zoals Design Thinking, Transition Design, Effectuation, Lean Canvas, Lego Serious Play, EntreComp, verschillende studentenprofielen in het ondernemerschapsonderwijs.
  • Kun je de opgedane kennis toepassen in de onderwijspraktijk en een ondernemende houding bij jezelf, studenten/leerlingen en collega’s stimuleren. Je krijgt handvatten hoe je de opgedane kennis kunt doorvertalen naar je eigen team en onderwijspraktijk.
  • Je bent in staat om leeromgevingen te creëren met impact op de regio die studenten voorbereiden op de complexe uitdagingen en maatschappelijke vraagstukken door studenten te stimuleren om creatief te denken, initiatief te nemen en probleemoplossende vaardigheden te ontwikkelen.
  • Je krijgt inzicht in je eigen talenten in het ondernemerschapsonderwijs.
  • Je maakt onderdeel uit van een community met andere docenten en geïnteresseerden in het ondernemerschapsonderwijs.

Praktische informatie:

Doelgroep: Docenten en docentonderzoekers van de Hanze, Alfa-college en Noorderpoort.

Datums:  Donderdag 24 oktober en donderdag 5 december. Kun je niet op deze datums? Geen zorgen! Vul het aanmeldformulier in en klik aan dat je op deze datums niet kunt. We houden je dan op de hoogte van toekomstige edities.

Duur: Twee dagen van 9.00 – 17.00 uur.

Tijd:16 uur. Je hoeft geen huiswerk voor te bereiden. Naast de twee dagen heb je de mogelijkheid om aan te sluiten bij verdiepende en verbredende sessies waarbij je bijv. mee kunt kijken met (ervaren) ondernemerschapsdocenten of kennis kunt maken met ondernemerschapsinitiatieven binnen en buiten de onderwijsinstellingen afhankelijk van jullie vraag en input. Deze uren zijn vrij te besteden. De tijdsbesteding van de deelnemers is voor rekening van de medewerker en zijn/haar organisatieonderdeel. Bij aanmelding gaan de trainers ervan uit dat de deelnemer vrij is (rooster) om deel te nemen tijdens de twee trainingsdagen. Voor het vaststellen van de datums hebben we geprobeerd zo veel mogelijk rekening te houden met jullie roosters en vrije onderwijsweken. Bovendien willen we je attent maken op het volgende.

Je kunt je duurzame inzetbaarheidsuren inzetten voor deze training voor het bijhouden van je vakbekwaamheid en professionele ontwikkeling (zie CAO hoofdstuk professionalisering).

Als werknemer heb je mogelijk recht op een Individueel OntwikkelBudget (IOB).

Locatie: Hanze, Alfa-college, Noorderpoort en mogelijk op andere locaties in de stad Groningen of de regio. De locaties zijn afhankelijk van jullie ontwerpvragen.

Kosten:  €100,- exclusief BTW.

Aantal deelnemers: Er is ruimte voor ongeveer 21 deelnemers in totaal verdeeld over de kennisinstellingen. Aanmelding is op volgorde van binnenkomst. Er kan worden gewerkt met een reservelijst.

Afronding: Certificaat en bewijs van deelname

Aanmelden: Meld je hier aan!

• Economie en Management
  • Onderwijs en Opvoeding