Ontwikkel je marketing-, sales- en communicatie skills
- Bachelor
- Voltijd
- 4 jaar
Ontwikkel je marketing-, sales- en communicatie skills
Hoe speel je als marketeer in op de behoeftes van je klant, zodat deze kiest voor jouw product of dienst? En hoe zet je hiervoor het beste een marketingcommunicatiecampagne, online marketingstrategie of salesplan in? Dit leer je bij Commerciële Economie. Welkom in de dynamische wereld van de marketing!
Uniek aan ons onderwijs is dat je tijdens je studie met het werkveld, onderzoekers en andere studenten samenwerkt aan projecten. Zo werk je aan echte opdrachten en draag je bij aan concrete oplossingen voor actuele maatschappelijke vraagstukken.
Zie jij het als een uitdaging om een producten en diensten in de markt te zetten en te houden? Ben je creatief én commercieel? Zie jij jezelf helemaal zitten op een marketing- of salesafdeling? Dan is de opleiding Commerciële Economie geschikt voor jou. Je wordt opgeleid voor een breed spectrum aan functies in het commerciële werkveld. Zo leer je hoe je onderwerpen als online en offline reclame, zoekmachines, persoonlijk klantcontact en social media inzet om de commerciële doelen van de organisatie te realiseren. Je kiest in het eerste jaar voor een van de drie richtingen (majors): Marketing & Sales Management (MSM), Marketing Communication Management (MCM) of Digital Marketing (DIM). Je leert alles over (online en offline) marketing, sales en communicatie en laat je opleiden tot marketing professional!
In het eerste jaar kies je een van de drie richtingen (majors) waarin je je gaat specialiseren:
Je houdt je bezig met de manier waarop een organisatie zo goed mogelijk kan inspelen op de wensen en behoeften van de klant. Je leert hoe je het marketingcommunicatiebeleid kunt inzetten om de klant te informeren over het bestaan van een bepaald product of dienst. Maak je gebruik van social media, (online) advertenties, reclamespots of influencer marketing?
Je verdiept je in de online aspecten van marketing en wordt wegwijs gemaakt in de wereld van online advertising. Daarnaast leer je ook over de technische kant van e-commerce. Hierbij komen business intelligence, databases, webprogramming en webanalytics aan de orde.
Je verdiept je in het onderhouden van zakelijke relaties en leert te luisteren naar de klant. Je onderzoekt trends en ontwikkelingen in de branche en ontdekt hoe je CRM-systemen kunt gebruiken om nieuwe leads op te sporen. Daarnaast leer je verkoopgesprekken te voeren zodat jij potentiële klanten ervan kunt overtuigen dat ze echt met jou in zee moeten gaan.
De opleiding Commerciële Economie heeft verschillende opleidingsvarianten:
Topsport / Sportmarketing: ben je topsporter en wil je je opleiding Commerciële Economie combineren met je sportcarrière? Dan is de Johan Cruyff Academy de opleiding voor jou!
Engelstalige variant: wil je in het Engels studeren en lijkt het je leuk om samen met internationale studenten in een klas te zitten? Kijk dan ook eens bij de Engelstalige variant van Commerciële Economie: Marketing Management.
Duaal of deeltijd: wil je werken en studeren combineren? Dan is Commerciële Economie duaal of Commerciële Economie deeltijd misschien iets voor jou.
Benieuwd naar de mening van studenten over deze opleiding? En hoe de opleiding scoort in vergelijking met dezelfde opleiding bij andere hogescholen? Bekijk de feiten en cijfers op Studiekeuze123.nl.
In het eerste jaar leg je de basis op het terrein van (online) marketing en organisatie. Je volgt economische vakken, bedrijfscommunicatie, Nederlands en Engels. Samen met je medestudenten werk je aan uitdagende marketingcases. Ook oriënteer je je alvast op je major, het hoofdprogramma. Om een goede majorkeuze te maken volg je vanaf het begin van je studie een oriëntatieprogramma. De door jou gekozen richting (major) start in het vierde blok van je eerste jaar. De majors waar je uit kiest zijn: Marketing & Sales Management, Marketing Communication Management of Major Digital Marketing.
In het tweede jaar leer je meer over strategische online marketing, customer relationship management, marktonderzoek en consumentengedrag en hoe je die informatie vertaalt naar een te ontwerpen product of dienst. Ook ga je op stage.
Je verdiept je in strategische marketingplanning en internationale marketingplanning.
In het vierde jaar heb je een vrije keuzeruimte in je studieprogramma. Je kunt dan bijvoorbeeld een minor volgen of studeren in het buitenland. Ook ga je aan de slag met je afstudeerproject, dat bijvoorbeeld kan bestaan uit het schrijven van een marketingadvies voor een bedrijf.
Na het behalen van je diploma is het mogelijk om door te studeren. Zo kun je doorstromen naar de MSc in Business Studies (Interdisciplinary Business Professional) aan de Hanze. Ook kun je een andere master op het gebied van economie en marketing gaan volgen aan de Hanze, de Rijksuniversiteit Groningen, een andere universiteit in Nederland of in het buitenland.
Als afgestudeerde van de opleiding Commerciële Economie ben je niet opgeleid voor één specifieke functie, maar ben je breed inzetbaar in een grote variëteit aan commerciële functies op de arbeidsmarkt. De toenemende internationalisering biedt je als marketeer daarnaast nog eens extra kansen. Als afgestudeerde kun je op zowel de nationale of internationale markt gaan werken. Voorbeelden van functies zijn:
Direct toelaatbaar