'Dit concert laat de diversiteit van ons conservatorium zien'

Beeld Zomerconcert-verkleind.jpg

Wegens succes herhaald: het Zomerconcert van het Prins Claus Conservatorium. Op 5 juli toont een groot deel van de studenten de veelzijdigheid van de school tijdens het concert in SPOT/De Oosterpoort in Groningen. Projectleider Loes van Ras blikt vooruit: “Dit concert laat de diversiteit van ons conservatorium zien.”

Om het studiejaar feestelijk af te sluiten, kwamen ze op het Prins Claus Conservatorium op het idee een Zomerconcert te geven. Een zogenaamd showcase-concert dat het publiek langs de verschillende afdelingen van het conservatorium leidt. Vorig jaar was de eerste in deze vorm – schoolbreed, meerdere disciplines door elkaar – en dat smaakte naar meer. “We hebben alleen maar positieve reacties gehad”, zegt een enthousiaste Loes van Ras (links). Zij is als projectleider verantwoordelijk voor de totstandkoming van het concert. “Maar we doen het met een team”, benadrukt ze. “Die samenwerking is erg belangrijk en geeft ons veel energie.”

Loes van Ras en Jorijn Storm

Onder meer Jorijn Storm maakt onder deel uit van dat team. Zij richt zich op de marketing en publiekswerving van het concert. En met een volgepakte Oosterpoort is dat vorig jaar goed geslaagd. “Het is een mooi visitekaartje voor het conservatorium. Zo kunnen we het publiek laten zien wat we hier allemaal doen."

Rock en klassiek

Tijdens het Zomerconcert durven musici van het conservatorium buiten de gebaande paden te gaan. Zo speelden studenten van alle afdelingen samen een nummer van de Duitse hardrockband Rammstein, werd een prijswinnende filmmuziekcompositie van één van de studenten uitgevoerd en bracht een zangkwartet een intiem Litouws lied ten gehore. Dit is een kleine greep uit het programma, waarin alles was terug te voeren naar het thema ‘overgrenzen’. Over het verkennen van muzikale grenzen, over landsgrenzen heenstappen en over het vervagen van grenzen tussen de verschillende opleidingen. “Dit concept was nieuw en gewaagd”, erkent Van Ras. “Maar iedereen vond het fantastisch. Van het onder regie samenwerken gedurende de projectweek tot de uiteindelijke performance in De Oosterpoort.” Van de ruim driehonderd studenten die het Prins Claus Conservatorium heeft, stond zeker een derde op het podium. Het was aan regisseur Eric Robillard om de losse onderdelen tot een geheel te smeden, een taak die hij dit jaar weer op zich neemt. “Dat heeft hij geweldig gedaan. Het was een doorlopende en interactieve voorstelling”, zegt Van Ras. “Een fris en vernieuwend concept waar het publiek actief in meegenomen werd.” “Ze werden door de studenten uitgenodigd om mee te zingen en klappen en Loes van Ras en Jorijn Storm te reageren op wat er op het podium gebeurde”, vult Storm aan. "We willen echt laten zien wat we in huis hebben. Het was een caleidoscopische presentatie van wat het Prins Claus Conservatorium te bieden heeft. Dat zal ook de komende editie het geval zijn.”

Breed publiek

Die muzikale kruisbestuiving heeft een bijkomend effect: “We willen een zo breed mogelijk publiek trekken. Dat bijvoorbeeld bezoekers van jazz-concerten nu ook klassieke muziek horen en andersom, maar ook eigen composities en cross-over werken krijgen een podium”, legt Van Ras uit. “Daarmee hopen we op verjonging in de zaal.” Van Ras vertelt – net als haar collega – met aanhoudend enthousiasme over de opzet en aanloop van het concert. “Dat komt doordat ik er heel erg in geloof dat dit belangrijk is.” Ze doelt hiermee op de vernieuwende koers. “Dat we onze studenten in de veranderende muziekcultuur opleiden tot ondernemende en veelzijdige musici. Het Zomerconcert brengt meerdere onderwijsdoelen en studierichtingen bij elkaar en laat de diversiteit van ons conservatorium zien.” “Dat maakt het zo leuk”, haakt Storm in. “We zijn allemaal intrinsiek gemotiveerd vanuit de gedachte dat je het ergens voor doet. Zowel in maatschappelijk belang als in het leerbelang van de studenten.” Ze merkt dat de samenwerking tussen de vier verschillende conservatoriumafdelingen – Klassiek, Jazz, Docent Muziek en Compositie & Muziekproductie – al steeds meer gezocht wordt. “Dat komt ook doordat we sinds een paar jaar meer ruimte hebben in dit gebouw. Alles zit nu onder één dak.”

Nieuwe elementen

En na het succes van de vorige editie, kon een vervolg niet uitblijven. “Dit jaar kunnen we eerder met de voorbereidingen beginnen”, benoemt Van Ras. Voorafgaand aan het concert is een projectweek. “We verzamelen het hele jaar door opzienbarende presentaties of zoeken samenwerkingen met bijvoorbeeld de Academie Minerva, die op kunstzinnige wijze iets kunnen toevoegen aan een compositie. Dit komt allemaal terug in de projectweek, maar er worden ook elementen speciaal voor dit concert gemaakt, zoals het arrangement van Rammstein vorig jaar”, vervolgt ze. “Het geeft de studenten het hele jaar door een drive om toffe dingen te doen en de samenwerking op te zoeken.” De productie krijgt hierbij ondersteuning van een achtkoppig studentenpanel. “Die studenten betrekken we constant in het proces. Zo leren ze hoe zo’n productie tot stand komt en wordt de voorstelling echt van hen.”

Dit artikel verscheen eerder in de Buhne.

Tekst: Yme Gietema Fotografie: Annerieke Meijers

• Kunst en Cultuur