Research Festival 2024

IMG_2223-min.jpg

We weten dat muziek ons raakt. Maar op welke manieren geeft muziek betekenis? Hoe kunnen we onze artistieke praktijk ontwikkelen op een zinvolle en passende manier? Hoe kunnen we interdisciplinaire artistieke producties maken? Hoe kan onderzoek onze muziekpraktijk informeren en stimuleren? En wat zijn de ethische aspecten van muziekpraktijken en van onderzoek in muziek? Deze vragen stonden centraal tijdens het Research Festival 2024 van het Prins Claus Conservatorium.

Tijdens het driedaagse Research Festival gingen studenten, docenten, alumni en onderzoekers van het Prins Claus Conservatorium met elkaar in gesprek over (voorlopige) onderzoeksuitkomsten.

Master of Music student Nerea Gimeno Pelaez blikt terug op de workshops die zij bezocht: “Ik heb er erg van genoten. De workshop van Georgia Nicolaou vond ik inspirerend. Het was nuttig om de materialisatie van het onderzoek te zien; om te ervaren hoe onderzoek in de praktijk uitwerkt. En de sessie van Jenifer hielp me om nieuwe elementen in mijn muziekpraktijk te verwerken. Het was inspirerend voor mijn spel in het algemeen."

Master of Music student Arman Ameri Mahani beschrijft het belang van diversiteit aan onderwerpen die voorbij kwam tijdens de onderzoekspresentaties van zijn mede-studenten: “Het was interessant om de diversiteit in onderwerpen en methodes te zien. En dit is belangrijk. Diversiteit brengt duurzaamheid. Ik kon zien dat iedereen op zijn eigen manier iets nieuws heeft geleerd. Dat brengt vrijheid."

Het Research Festival wordt jaarlijks georganiseerd door het Prins Claus Conservatorium en het lectoraat Music in Context van het Kenniscentrum Kunst & Samenleving. De Practice Based Research Award werd dit jaar gewonnen door Marina Torra Cabau.

• Kunst en Cultuur