Research Festival 17-19 april

• Locatie

Prins Claus Conservatorium

locatie

Van 17 tot en met 19 april vindt het PCC Research Festival 2023 plaats, een vervolg op de PCC Research Day van vorig jaar.

Onderzoek aan het Prins Claus Conservatorium is vooral praktijkgericht. Dit betekent dat vragen uit de muziekpraktijk aan de orde komen, wat leidt tot versterking en ontwikkeling van de professionele muziekpraktijk. We hebben een vol programma met onderzoekspresentaties van Master of Music-studenten, onderzoekers en docenten en een speciale gast, violist en dirigent Johannes Leertouwer.

Elke festivaldag begint met een presentatie door een docent-onderzoeker en tijdens de lunch (12.30-13.30 uur) is er een bijzonder evenement. Elke dag heeft zijn eigen thema: Vertrouwen en expressiviteit (maandag); Praktijkgericht onderzoek voor onderzoekende praktijk (dinsdag); en Maatschappelijk Geëngageerd Artistiek Onderzoek in Muziek (woensdag). Nieuw dit jaar is een Prijs voor het beste Master of Music PBR-project, die aan het einde van het festival wordt uitgereikt.
Download hier het complete programma (wijzigingen voorbehouden).

Johannes Leertouwer
Centraal in het programma staat de presentatie van violist en dirigent Johannes Leertouwer tijdens de lunch op dinsdag 18 april. Hij onderzocht in zijn promotieonderzoek de uitvoeringspraktijk van Brahms’ orkestmuziek in de 19e eeuw. Hij zocht uit of er elementen uit de verloren uitvoeringspraktijk zijn die vandaag kunnen worden gebruikt om een nieuw licht te werpen op de uitvoering van Brahms’ muziek voor orkest. Tijdens zijn presentatie legt Johannes uit hoe zijn onderzoek artistieke verandering stimuleert en welke invloed dit heeft gehad op zijn eigen uitvoeringspraktijk als violist en dirigent, maar ook op zijn werk als docent aan het hoger muziekonderwijs.

Jimena Maldonado (foto)
Ook op 18 april geeft docent-onderzoeker Jimena Maldonado een workshop. Zij legt uit hoe ze haar mozaïekcomposities ontwikkelde met behulp van tangrampuzzels in artistieke onderzoeksprojecten. Iedereen is welkom om actief mee te musiceren met de composities van Jimena. Schrijf je in als je mee wilt doen en breng je instrumenten mee.

Vertrouwen en expressiviteit
Een thema dat vaak naar voren komt in het onderzoekswerk van Master of Music-studenten, is hoe  vertrouwen en expressiviteit in muziekuitvoeringen kunnen worden vergroot. Op maandag 17 april presentateert promovendus Jenifer Yáñez Villahermosa From motion to emotie: Enhancing muzikanten' expressiveness through Improvisational theatre. Tijdens de lunch geeft masterstudente Marta Popovici een recital en legt hoe haar onderzoek haar heeft geholpen haar expressiviteit te vergroten.

Socially Engaged Artistic Research in Music
Op woensdag 19 april staan verschillende presentaties in het teken van Socially Engaged Artistic Research in Music. Het gaat om onderzoek dat tot doel heeft een maatschappelijk geëngageerde artistieke muziekpraktijk met en voor anderen te ontwikkelen. Centraal op woensdag staat een workshop van PCC alumna en onderzoeker Setareh Nafisi rond lunchtijd (graag aanmelden als je hieraan wilt deelnemen en een instrument meenemen).

Aanmelden
Voor de workshops van Jimena Maldonado en Setareh Nafisi is aanmelden verplicht omdat het aantal beschikbare plaatsen beperkt is. Verder willen we ook graag weten op welke dag je gebruik wilt maken van de lunch. Meld je hier aan.

• Kunst en Cultuur