Onderstaande materialen bieden concrete handvatten voor talentgericht werken in de klas. De producten worden vaak ingezet voor scholing, maar kunnen ook los gebruikt worden.
Autisme Talent Avontuur
Autisme Talent Avontuur: Handleiding en opdrachtkaarten
Het Autisme Talent Avontuur is ontwikkeld in het kader van het project 1+1=3 ’t PASST Samen, een project gericht op het versterken van handelingskracht van leerkrachten en jeugdhulpverleners om in goede samenwerking met elkaar de betrokkenheid van kinderen met ASS in de klas te stimuleren.
Klik hier voor meer informatie
Dit belevingsspel voor leerlingen en volwassenen is in een kist te lenen via de Mediatheek van de Hanze.
Introductiefilm en videovoorbeelden
In het project “Creëer een positieve talentspiraal” zijn, naast een introductiefilm, ook losse videovoorbeelden opgeleverd; voorbeelden van manieren hoe talentvol gedrag gestimuleerd kan worden. De voorbeelden zijn bedoeld ter inspiratie en niet om uitputtend te zijn. Het project 'Creëer een positieve talentspiraal. Innovatieve handvatten voor het werken met kinderen met autisme in de klas' is mogelijk gemaakt door de RAAK Publiek subsidie van SIA.
Film 1 'Samenwerken bij begrijpend lezen'
Het gaat bij dit filmvoorbeeld om een moment binnen de les begrijpend lezen, waarbij een actueel thema wordt behandeld. De leerkracht stimuleert het talentvolle gedrag (enthousiasme) door ruimte te bieden (ruimte voor eigen denkproces en voor samenwerken) en door structuur te bieden (duidelijke instructie).
Film 2 'Begripsverhoging bij begrijpend lezen'
,
Het gaat bij dit filmvoorbeeld om een les begrijpend lezen, waarbij een actueel thema wordt behandeld. De leerkracht stimuleert het talentvolle gedrag (enthousiasme en nieuwgierigheid) door ruimte te bieden (leerlinggerichte vragen stellen) en door flexibel te ondersteunen (begrip checken, leerlinggerichte doorvragen te stellen, voordoen en laten ervaren).
Film 3 'Het langetermijneffect van voorspelbaar zijn'
Dit voorbeeld is een combinatie van fragmenten uit twee lessen. De ene les is een rekenles aan het begin van het schooljaar en de andere een rekenles verderop in het schooljaar. De leerkracht stimuleert het talentvolle gedrag (diepte van verwerking) door ruimte te bieden (acceptatie persoon en ruimte voor eigen gedrag), structuur te bieden (verwachtingen aan te geven) en flexibel te ondersteunen (meeveren met het gedrag).
Film 4 'Van overprikkeld zijn tot taakgericht gedrag vertonen'
Het gaat bij dit voorbeeld om een combinatie van twee fragmenten op hetzelfde dagdeel, waarbij we eerst kijken naar een les Engels en daarna naar een memoryspel dat klassikaal gespeeld wordt. De leerkracht stimuleert het talentvolle gedrag (eerste aanzet tot de verdieping van verwerking) door ruimte te bieden (acceptatie persoon en ruimte voor eigen gedrag), structuur (voorspelbaarheid) en flexibel ondersteunen (meeveren met gedrag).
Film 5 'Het belang van een motiverende en gestructureerde taak'
Het gaat bij dit voorbeeld om een klassikale les verkeer, waarbij een tablet ingezet wordt en de leerkracht een quiz-vorm gebruikt. De leerkracht stimuleert het talentvolle gedrag (enthousiasme) door ruimte te bieden (keuze alleen of samenwerken) en structuur (via de taak: vraag – nadenktijd – feedback).
Film 6 'Wat ruimte aan het leerproces geven kan doen!'
Het gaat hier om een voorbeeld waarbij een leesles wordt gedaan. De leerkracht stimuleert het talentvolle gedrag (vragen om ondersteuning) door ruimte te bieden (nadenktijd).
Film 7 'Hoe gedrag omgekeerd kan worden'
Het gaat bij dit filmvoorbeeld om een één op één situatie vlak na een les. De leerkracht stimuleert het talentvolle gedrag (verandering in houding richting enthousiasme) door flexibel te ondersteunen (meeveren met het gedrag; aansluiten door spelvorm) en ruimte te bieden (vragen stellen en ruimte voor eigen gedrag).
Film 8 'Variabiliteit van gedrag'
Het gaat bij dit voorbeeld om drie situaties met een leerling van 13 jaar. De leerkracht stimuleert het talentvolle gedrag (enthousiasme) door ruimte te bieden (eigen keuze plaats in de klas en gespreksonderwerp) en flexibel te ondersteunen (waarnemen en aansluiten in interactie).
Film 9 'Vloer is lava'
Het gaat bij dit voorbeeld om een overgangssituatie van de ene les naar de andere les. De leerkracht stimuleert het talentvolle gedrag (eerste aanzet tot enthousiasme) door ruimte te bieden (ingaan op een spontaan geïnitieerd spel) en flexibel te ondersteunen (meeveren en aansluiten door een spelvorm).
Film 10 'Een tafel moet vier poten hebben'
Het gaat bij dit voorbeeld om een één op één situatie met een leerling (14 jaar) tijdens een rekenles. De leerkracht stimuleert het talentvolle gedrag (eerste aanzet tot enthousiasme) door het bieden van ruimte (wensen uiten) en flexibel te ondersteunen (diagnosecheck, aanbieden ondersteunend materiaal, voordoen, uitleggen).
Film 11 '(Extra) Flexibel ondersteunen bij begrijpend lezen'
Het gaat bij dit filmvoorbeeld om een les begrijpend lezen, waarbij een actueel thema wordt behandeld. De leerkracht stimuleert het talentvolle gedrag (eerste stap naar diepte van verwerking) door flexibel te ondersteunen (diagnosecheck, hulpstrategie bieden, zoals hints en gerichte aanwijzingen).
Activeringskaart
Met de vragen op deze activeringskaart kunnen de leerkrachten reflecteren op de mate waarin zij talentontwikkelend lesgeven aan kinderen met autisme.
Pedagogisch-didactische onderlegger
Deze onderlegger is gemaakt voor de Talentklass en dient als inspiratiemateriaal om de kern van wat nodig is in de klas voor leerlingen met ASS (die extra ondersteuning nodig hebben) in kaart te brengen.
Uitlegvideo
Uitlegvideo talentgericht handelen rondom leerlingen met autisme: leerlingen, leerkracht en expert aan het woord. In november 2024 hier beschikbaar.
Feedback component
Hoe tevreden ben jij met de informatie op deze pagina?