Marielle van den Hul-Kuijten

Marielle van den Hul-Kuijten is een ervaren docent-onderzoeker en lerarenopleider, en focust zich in haar werk op talentontwikkeling in groepen studenten en professionals die van en met elkaar leren. Ze benadrukt dat talent en de ontwikkeling ervan gezien kan worden als een interactief werkwoord. Talentvol gedrag kan ontstaan in specifieke interacties en zich uiten in gedragingen zoals nieuwsgierigheid, betrokkenheid en doorzettingsvermogen. Haar focus ligt op het stimuleren van die specifieke momenten in interacties die deze gedragingen bevorderen. Als docent in de master Talentontwikkeling & Diversiteit leidt ze leraren op tot talentontwikkelaars, zodat zij talentvol gedrag bij ieder van hun leerling kunnen herkennen en stimuleren. Marielle heeft ruime ervaring in het begeleiden van groepen en leergemeenschappen, zoals Communities of Learners en communities of Practice zoals bijv. Kenniswerkplaatsen op scholen over 'ouderbetrokkenheid'. Ze heeft expertise en voorkeur voor kwalitatieve onderzoekstechnieken wat ze uitbouwt in haar promotieonderzoek. Als promovendus (2020-2025) is ze verbonden aan het GION, Rijksuniversiteit Groningen, het Lectoraat Jeugd, Educatie en Samenleving en het Lectoraat Leren in Leergemeenschap van de Hanzehogeschool. Daarmee is ze een verbindende schakel tussen het Centre of Expertise Healty Ageing en Centrum voor Talent en Leren van de Hanzehogeschool Groningen. Ze maakt deel uit van het onderzoeksprogramma Curious Minds.

Marielle van den Hul-Kuijten