'Ik had nooit gedacht dat ik met de opleiding Mondzorgkunde in de Tweede Kamer zou belanden'
- Alumnus aan het woord
Chanine Wessels (29 jaar) studeerde in 2016 af bij Mondzorgkunde. Inmiddels volgt zij een Young Professional Programma bij Bvolve. Dat bracht haar onder meer in de Tweede Kamer, waar ze de processen van ondersteunende diensten rondom informatiehuishouding in kaart brengt. ‘Ik had dit totaal niet kunnen voorspellen. Ik wilde altijd tandheelkunde studeren.’
‘Ik wilde altijd tandheelkunde studeren, maar daar was ik voor uitgeloot. Toen heb ik eerst een half jaar aan de universiteit Life Science & Technology gedaan, maar dat ging na een half jaar toch niet goed in verband met mijn gezondheid. Ik heb de ziekte van Crohn en heb daardoor altijd net wat minder energie dan een gezond persoon. Daarom stapte ik over op Mondzorgkunde, wat een hele goede keuze bleek. Wat ik heel mooi vond was dat de hele situatie van een praktijk echt wordt nagebootst; in teams met studenten tandheelkunde ben je samen verantwoordelijk voor patiënten. Na mijn afstuderen in 2016 heb ik eerst drie jaar gewerkt als mondhygiënist. Omdat ik mijn gezondheid op dat moment beter onder controle had zocht ik weer wat meer uitdaging. Aan de Hogeschool van Utrecht ben ik toen de masteropleiding Integrated Care Design gaan volgen naast mijn werk als mondhygiënist. Een opleiding over innovatie in zorg en welzijn met studenten met heel verschillende achtergronden. Van fysiotherapie en apotheekmedewerkers tot mensen die in het sociaal domein werken. Toen ontdekte ik dat er nog veel meer is dan alleen de mondzorg.’
‘Voor mijn afstuderen bij de masteropleiding ben ik heel bewust op zoek gegaan naar een ander onderwerp dan mijn eigen mondzorgkundige achtergrond. Ik wilde in een andere keuken kijken. Zo heb ik uiteindelijk bij de gemeente Dronten onderzoek gedaan naar een aanpak voor eenzaamheid. Na het afronden van de master ben ik begonnen in een Young Professional Programma bij een organisatie in Zeist die zich inzet om samen met organisaties voor een betere dienstverlening naar klanten in onder andere de zorg, overheids-, financiële-, mobiliteits- en onderwijssector te zorgen. Zo ben ik op dit moment met een opdracht in de Tweede Kamer bezig. We brengen daar de processen voor de ondersteunende diensten in kaart. Dat doen we rondom twee projecten: informatiehuishouding en de wet open overheid. Voor een andere opdracht gaan we bij een zorgorganisatie bekijken hoe we procesmanagement kunnen implementeren en zo uiteindelijk de zorg voor de patiënt kunnen verbeteren.’
‘Ik had deze loopbaan totaal niet kunnen voorspellen en ik mis af en toe nog wel contact met patiënten en lekker met m’n handen bezig zijn. Maar ik houd er ook van om een bijdrage te kunnen leveren aan het grotere geheel.’ Chanine benadrukt dat ze ook in deze nieuwe loopbaan zeker wat heeft aan de studie Mondzorgkunde. ‘Bijvoorbeeld mijn empathisch vermogen: ik kan goed inschatten hoe iemand zich voelt bij mij in de buurt. Als mondhygiënist ben je ook ontzettend nauwkeurig, je werkt niet gehaast en slordig. Dat zit er ook echt nog in. En samenwerken: binnen samenwerken heb je steeds met mensen te maken. Echt luisteren is daarbij heel belangrijk. Dat zijn wel echt aspecten die ik echt vanuit Mondzorgkunde heb meegenomen.’
Hoe tevreden ben jij met de informatie op deze pagina?