'Criminele activiteiten van medestudenten opgespoord en opgelost'

  • Onderwijsproject
Michiel Brouwer met laptop in zijn hand

Michiel Brouwer zit momenteel in het derde jaar van de opleiding HBO-ICT met als major Network & Security Engineering. In het tweede jaar heeft hij een digitaal forensisch project uitgevoerd waarbij hij criminele activiteiten van medestudenten moest opsporen en oplossen.

‘Toen ik in het tweede jaar een major moest kiezen, heb ik er eerst voor gekozen om Software Engineering te gaan doen. Daarna kwam ik erachter dat Network & Security Engineering beter bij mij past omdat veiligheid erg belangrijk voor mij is, daarom ben ik nog van major veranderd. Wat ik erg fijn vind aan de leerwijze bij de opleiding is dat je iedere periode weer iets nieuws leert, maar dat het wel op de vorige periode aansluit. Er is dus veel variatie maar wel aansluiting, wat ervoor zorgt dat ik mij nooit verveel.’ 

‘In mijn tweede jaar heb ik samen met alle klassen van dat blok een digitaal forensisch project uitgevoerd waarbij criminele activiteiten van medestudenten opgespoord en opgelost moesten worden. Het project ging als volgt: in het begin kregen we allemaal laptops. Op die laptops moest je in duo’s allemaal ‘foute dingen’ doen. Voorafgaand kregen we hier lessen over: hoe denken criminelen, waar kun je dingen verstoppen, hoe kun je iemand om de tuin leiden? Dit is erg handig want als je weet hoe dat kan, dan weet je ook hoe criminelen kunnen denken. Voor gastcolleges is er zelfs iemand van de politie en een advocaat op bezoek geweest om hun ervaring uit het werkveld te delen. De politie had allemaal apparatuur meegenomen zodat we konden zien hoe het in de praktijk in zijn werk gaat. De advocaat heeft ons lessen gegeven over auteursrechten en dergelijke zodat je weet wat er verkeerd en illegaal kan zijn. Zodra we genoeg kennis hadden over het onderwerp kregen we een laptop. Eerst moesten we een plan opstellen en bedenken wat we gingen verstoppen en hoe we dat wilden doen. Vervolgens moesten we dit natuurlijk ook verwerken in de laptop. Daarna moesten we de laptop inleveren en kregen we een laptop van een ander duo uit de andere klas en dan ben jij opeens digitaal forensisch onderzoeker. Dan moet je met de geleerde materie, met de tools en methodieken die je weet, gestructureerd aan het werk gaan om bewijsmateriaal te vergaren. Je kijkt welke activiteiten iemand op de laptop heeft uitgevoerd en probeert erachter te komen wat mogelijk interessante overtredingen kunnen zijn. Dit verzamel en rapporteer je allemaal en dan kom je met een conclusie of iemand schuldig of onschuldig is in criminele computerdaden.’ 

‘Het is mij gelukt om binnen twee weken deze andere laptop te ‘kraken’ en alles te vinden. Het is niet iedereen gelukt om alles te kraken. Zodra iemand echt vastliep, dan was er een vakdocent aanwezig die er veel verstand van had. Deze docent beschikte ook over iedereen zijn plan dat ze van tevoren hebben opgesteld over hoe de laptop in elkaar zit. Stel iemand liep echt vast, dan kon je bij deze docent hints opvragen. Wij hebben zelf geen hints opgevraagd en hebben alles gedaan met onze eigen kennis die we eerder hebben opgedaan tijdens de lessen. Dit was het ook zeker waard want ons eindcijfer was een 8,5; een van de hoogste cijfers van de klas.’ 

‘Het andere duo dat onze laptop had is het gelukt om een aantal dingen te kraken, maar zeker niet alles; we hebben ze dus goed om de tuin geleid. Het scenario dat wij hebben bedacht voor onze laptop is dat ene Patrick een bedrijf heeft en erachter komt dat er steeds meer geld verdwijnt. Blijkbaar is er een persoon die destijds een programma heeft gemaakt dat het bedrijf moest helpen, maar die persoon voelt zich niet meer gewaardeerd. Hij krijgt dus een wrok en bouwt een uitbreiding waardoor er geld wordt weggesluisd in bitcoin, wat hij dus doet op een (bitcoin) adres. Dit wachtwoord en adres moesten voor hem natuurlijk heel geheim blijven en stond ergens verstopt in de computer. Dit hebben wij opgebouwd door onder andere allemaal bestanden die op ingewikkelde manieren bereikt konden worden. Uiteindelijk zou het duo door middel van al deze bestanden en informatie in de computer het wachtwoord en adres kunnen vinden.’ 

‘HBO-ICT is één van de weinige studies in Nederland die deze opdracht aandragen en regelen dat er advocaten en politie op bezoek komen om hun ervaring uit het werkveld te delen. Wat ik het lastigste vond aan dit project is: waar begin je? Het opstarten is een uitdaging, en daarom stel je dus een plan op. Door consequent te zijn moet het lukken om iets te vinden.’ 

‘Dit project zal elk jaar herhaald worden voor de tweedejaars. Wat ik mee zou geven aan de studenten die dit project nog gaan doen is om gestructureerd te werk te gaan. Op het moment dat je dit doet, dan kan je met het project een heel mooi resultaat neerzetten.’ 

Interessegebieden

  • Techniek