Wat moet onze school met dyscalculie?

• Post-hbo
  • Deeltijd
  • 9 maanden

Kom kennismaken

Bezoek één van onze informatieavonden.

Meer informatie en aanmelden

• Onderwijs en Opvoeding
  • Gedrag en Maatschappij

Na deze opleiding:

• kun je collega’s ondersteunen in hun dagelijkse onderwijs bij het realiseren van interactief, rijk en uitdagend reken-wiskundeonderwijs.
  • kun je collega's informeren over de nieuwste ontwikkelingen, ideeën en materialen
  • kun je een rekenwerkgroep leiden binnen de school als professionele leergemeenschap
  • kun je actief participeren in regionale en landelijke netwerken voor rekencoördinatoren

Wat ga je leren?

Moeten we overstappen op een volledig digitale methode? Wat moet onze school met dyscalculie? Hoe gaan we om met ‘Passende Perspectieven’? Wat hebben de referentieniveaus onze school te zeggen? En hoe dagen we sterke rekenaars uit? Als Rekencoördinator kun je antwoord geven op deze vragen en lever je een wezenlijke bijdrage aan de ontwikkeling van de school.

Inhoud

Binnen de opleiding Rekencoördinator besteden we aandacht aan beproefde vakdidactische inzichten en leerlijnen in het reken-wiskundeonderwijs. Daarbij sluiten we aan op de actuele ontwikkelingen als de referentieniveaus rekenen, Passende Perspectieven, onderzoekend leren, digitale onderwijsmaterialen, resultaatgericht werken, rekenbeleidsplannen, het handelingsgericht werken in het rekenonderwijs, het protocol Ernstige Reken-Wiskundeproblemen en Dyscalculie (ERWD) en bovenpresteerders in de reken-wiskundeles.

Deze opleiding heeft als doel leerkrachten te scholen voor de taak van Rekencoördinator in de eigen basisschool of op bovenschools niveau. De opleiding wordt momenteel geactualiseerd door een werkgroep vanuit het Landelijk Platform Nascholing Primair Onderwijs (LPNPO).

Ieder dagdeel heeft een inhoudelijk thema. Welke thema’s dat zijn is onderwerp van gesprek tussen opleiding en cursisten, want naast tien thema’s die altijd onderdeel uitmaken van de opleiding, kunnen er zes thema’s gekozen worden uit een tiental andere thema’s die voor de opleiding zijn uitgewerkt.

In de eerste helft van de opleiding ligt de nadruk op ontwikkeling van de persoonlijke competenties. Interactieve presentaties, practica en praktijkopdrachten zijn gericht op versterking van de eigen gecijferdheid en verdieping van de vakdidactische kennis en vaardigheden. De centrale vraag is steeds: Hoe pas ik het geleerde toe in mijn eigen school?

In de tweede helft van de opleiding verschuift de aandacht van de eigen gecijferdheid en vakdidactiek naar collegiale consultatie en rekenbeleid. De opleiding richt zich dan meer op de ontwikkeling van de hele school. Centrale vragen zijn dan:

• Wat hebben mijn collega´s nodig om hun rekenonderwijs te verbeteren?
  • Hoe kan ik hen ondersteunen?
  • Hoe enthousiasmeer ik mijn team voor reken-wiskundeonderwijs?
  • Hoe zet ik onderzoek in om vragen te kunnen beantwoorden naar bijvoorbeeld verhoging van resultaat?
  • Hoe komen we als school tot een helder rekenbeleid?

Voor wie

Leerkrachten (speciaal) basisonderwijs die met plezier het vak reken-wiskunde beoefenen, die collega’s met rekenen willen helpen en die het reken-wiskundeonderwijs binnen de eigen school op een hoger plan willen tillen.

Wat je nodig hebt

Voor deze opleiding heb je een hbo bachelordiploma leraar basisonderwijs (Pabo) nodig.

Voor organisaties

Wil je samen met collega's deze opleiding volgen, jouw medewerkers opleiden, of ben je geïnteresseerd in specifieke modules? Onze maatwerk- en in-company trajecten bieden talloze mogelijkheden. We stemmen deze volledig af op de behoeften van jouw bedrijf of organisatie, en de lessen kunnen vaak zelfs op jouw locatie plaatsvinden.

Lees meer over maatwerkopleidingen

Praktisch

Deze opleiding start 1x per jaar.

Startdata

Hieronder een overzicht van alle startdata.

Lestijd:
9:00 - 17:00 uur
Alle lesdagen:
Vrijdag
Locatie:
BrugsmaBorg, Groningen
Kosten:
€ 2.600,-

Lestijd:
9:00 - 17:00 uur
Alle lesdagen:
Vrijdag
Locatie:
BrugsmaBorg, Groningen
Kosten:
€ 2.600,-

Data en tijden

Het intakegesprek is op 27 september 2024 en de start op 18 oktober 2024.
De datum waarop de opleiding in studiejaar 2025-2026 van start zal gaan wordt in het voorjaar van 2025 bekend gemaakt op deze pagina.

Locatie

Deze opleiding wordt gegeven in Groningen op de Hanze, Pedagogische Academie, Zernikeplein 9.

Duur

Deze opleiding duurt in totaal 9 maanden.

Studiebelasting

Deze post-hbo-opleiding heeft een belasting van 350 studiebelastingsuren (incl. 8 bijeenkomsten, intakebijeenkomst, zelfstudie, praktijkopdrachten en samenstellen portfolio). Elke cursist bouwt een portfolio op met uitwerkingen van praktijkopdrachten en de ontwikkeling van het rekenonderwijs op de  eigen school. Het portfolio en de feedback van de docent(en) dienen als basis voor het tussen- en eindassessment. Hierin toont de cursist de eigen ontwikkeling op het terrein van de specifieke competenties aan.

Kosten

In studiejaar 2024-2025 bedragen de kosten € 2.600,-, inclusief cursusmateriaal (met uitzondering van literatuur) en catering.

We denken graag met je mee

• Gedrag en Maatschappij
  • Onderwijs en Opvoeding