Focus op procesgerichte didactiek in het beeldend onderwijs tijdens deze cursus!

• Cursus | Module | Leergang
  • Deeltijd
  • 3 dagen

Kom kennismaken

Bezoek één van onze informatieavonden.

Meer informatie en aanmelden

Probeer en leer: procesgerichte didactiek

Niveau
cursus | module | leergang
Vorm
deeltijd
Duur
3 dagen
Taal
Nederlands
Locaties
Groningen
Graad
Bewijs van deelname
Startmaanden
Start: mei
Kosten: € 300,-
  • Gedrag en Maatschappij
  • Onderwijs en Opvoeding

Na deze cursus:

• kun je lessen ontwerpen, passend bij het thema van jouw leerlingen.
  • kun je kant en klare lessen checken op kwaliteit.
  • kun je bewust een les in zetten om technieken te oefenen of juist om creativiteit te stimuleren.
  • kun je stagiaires voorzien van bruikbare feedback

Wat ga je leren?

Merk je dat de focus van jou én van de leerlingen tijdens een beeldende les vaak ligt op het eindproduct? Zie je dat leerlingen wel eens teleurgesteld zijn als hun werk niet precies lijkt te voldoen aan de verwachting? Zou je dit graag anders zien en meer het proces naar het eindproduct willen waarderen? Dan is deze cursus iets voor jou!

Inhoud

In deze cursus leggen we de focus op procesgerichte didactiek in het beeldend onderwijs. Procesgerichte didactiek benadrukt niet alleen het eindproduct, maar stelt ook juist de reis ernaartoe centraal. Deze benadering stimuleert leerlingen om hun creativiteit in te zetten en te leren van elke stap in het proces. Actueel beeldend onderwijs biedt een prachtige werkwijze om proces én product te combineren in betekenisvol praktisch onderwijs.

Procesgerichte didactiek
Het proces in het Beeldend onderwijs sluit aan bij een onderzoekende en nieuwsgierige houding naar het werk van jezelf en van anderen. Het geeft ruimte tot waarderen en herwaarderen. Daarmee kan ook een link gelegd worden met burgerschapsonderwijs: het stimuleert begrip voor anderen en verdraagzaamheid. De procesgerichte didactiek biedt handvatten hoe je die processen kunt begeleiden en waarderen. Door procesgerichte didactiek toe te passen, geef je je leerlingen de ruimte hun eigen creativiteit te leren kennen en verder te ontwikkelen, met als gevolg betekenisvoller beeldend onderwijs.

Deze cursus bestaat uit drie bijeenkomsten van 2,5 uur. Iedere bijeenkomst starten we met de theorie in combinatie met voorbeelden uit de praktijk. Daarna gaan de handen uit de mouwen en ervaar je hoe het is om te werken aan de hand van de procesgerichte didactiek. Er is ruimte voor eigenheid, creativiteit en de ander. Je ontdekt dat beeldend onderwijs bijvoorbeeld kan worden ingezet om te uiten, maar ook als aanleiding, ter illustratie of om te leren.

Bijeenkomst 1:

• Kennismaken en delen van werk
  • Praktijkvoorbeelden en inspiratie voor op school

Bijeenkomst 2:

• Terugkoppeling op ervaringen in de praktijk
  • Maken en geïnspireerd naar huis

Bijeenkomst 3:

• Vieren van de oogst
  • Vervolg stap: snelle tips voor het volhouden

Voor wie

Deze cursus is voor leerkrachten uit het (speciaal) basisonderwijs.

Wat je nodig hebt:

Voor deze cursus zijn geen toelatingsvoorwaarden.

Voor organisaties

Wil je samen met collega's deze opleiding volgen, jouw medewerkers opleiden, of ben je geïnteresseerd in specifieke modules? Onze maatwerk- en in-company trajecten bieden talloze mogelijkheden. We stemmen deze volledig af op de behoeften van jouw bedrijf of organisatie, en de lessen kunnen vaak zelfs op jouw locatie plaatsvinden.

Lees meer over maatwerkopleidingen

Praktisch

Deze opleiding start 1x per jaar.

Startdata

Hieronder een overzicht van alle startdata.

Data en tijden

De cursus bestaat uit drie bijeenkomsten. Deze worden gepland op drie woensdagen tussen de meivakantie en zomervakantie. Iedere bijeenkomt is van 15.00 en 18.00 uur.

Locatie

Deze cursus zal klassikaal plaatsvinden in Groningen bij de Hanze, Pedagogische Academie, Zernikeplein 9.

Duur

Drie dagdelen van drie uur.

In studiejaar 2024 - 2025 bedragen de kosten € 300,-

We denken graag met je mee

• Gedrag en Maatschappij
  • Onderwijs en Opvoeding