• Cursus | Module | Leergang
  • Deeltijd
  • 4 maanden

Kom kennismaken

Bezoek één van onze informatieavonden.

Meer informatie en aanmelden

Ontwerp van digitale technologie voor gedragsverandering 1

Niveau
cursus | module | leergang
Vorm
deeltijd
Duur
4 maanden
Taal
Nederlands
Locaties
Groningen
Graad
Certificaat
Credits
10 ECTS
Startmaanden
Start: september
Studiebelasting
Studiebelasting: 8 uur per week
Kosten
Kosten: € 995,-
  • Techniek

Na deze module:

  • kun je iteratief en onderbouwd een ontwerpproces uitvoeren;
  • heb je kennis van theorie en mechanismes om gedragsverandering bij de gebruiker te bewerkstelligen via digitale technologie;
  • heb je kennis van theorie en mechanismes om mens-machine interactie met digitale technologie te ontwerpen;
  • ben je in staat kritisch te reflecteren op het ontwerpproces en de ontwerpkeuzes.

Wat ga je leren?

Je ontwerpt en ontwikkelt de mens-machine interactie van digitale technologie op basis van ontwerpgericht onderzoek. Je realiseert digitale technologie die op de langere termijn van meerwaarde is voor de mensen die er gebruik van gaan maken. We leren je om met behulp van de ontwerpcyclus het ontwerp- en ontwikkelproces goed onderbouwd en met passende methodes uit te voeren.

Inhoud

Digitale technologie moet technisch goed werken. Je wilt echter ook digitale technologie realiseren die effectief is en impact kan maken. De technologie moet daarom op de langere termijn van meerwaarde zijn voor de mensen die er gebruik van gaan maken. In deze module leer je om de mens-machine interactie van digitale technologie te ontwerpen en ontwikkelen op basis van ontwerpgericht onderzoek. We leren je om met behulp van de ontwerpcyclus het ontwerp- en ontwikkelproces goed onderbouwd en met passende methodes uit te voeren.

In deze module kom je tot een onderbouwd ontwerpvoorstel voor een digitale oplossing. Je leert ontwerpgericht onderzoek in te zetten om een oplossing te ontwerpen die tot gedragsverandering bij de gebruiker leidt. Je verdiept je hiervoor in gedragswetenschap (zoals mens-machine interactie, overtuigingsstrategieën en gedragsverandering) en ontwerpgerichte onderzoeksmodellen (Truth vs. Utility, design thinking, user-centered design, evalueren van digitale technologie op kwalitatieve, kwantitatieve en mixed-methods wijze, kritisch beschouwen en reflecteren in ontwerpproces).

In deze module ligt de focus op:

  • ontwerpgericht onderzoeksproces
  • design principes en werkzame mechanismes vanuit gedragsverandering en psychologie
  • design principes en werkzame mechanismes vanuit mens-machine interactie

Tijdens deze module doorloop je op basis van een casus een ontwerpproces en kom je tot een onderbouwd ontwerpvoorstel voor digitale technologie voor gedragsverandering.


Deze module bestaat uit drie lijnen: Ontwerpgericht onderzoek, Duurzame gedragsverandering en Mens-Machine interactie. De volgende thema’s geven een indruk van de inhoud:

Ontwerpgericht onderzoek

  • Introductie module (inhoud, opzet en opdracht)
  • Introductie design science research en design cyclus
  • Design science research - Investigate: probleemdefinitie, opstellen onderzoeksvragen en ontwerpvoorwaarden
  • Design science research - Developing ideas: ontwikkeling en selecteren van concepten (brainstorming, divergent en convergent denken)

Duurzame gedragsverandering

  • Introductie gedragsverandering integreren in het ontwerpproces en onderbouwen van requirements en specificaties
  • Bewust versus onbewust denksysteem en soorten van bias
  • Algemene gedragstheorieën (theory of planned behavior, COM-B model, Fogg's behavior model)
  • Principes van Cialdini en Behavior Change Wheel
  • Duurzame gedragsverandering: verschillende modellen over fasering van gedragsverandering
  • Ontwerpen voor gedragsverandering: plannen en structureren van gedragsveranderingsinterventie met behulp van technologie

Mens-Machine interactie

  • Introductie mens-machine interactie en user-centered design
  • Interaction design, modaliteiten en design principes
  • Human factors (ergonomie, gebruikerspsychologie, motivatie)
  • Cognitie (geheugen, aandacht, problem-solving)

Overig

  • Leervaardigheid (leerdoelen, leerstrategieën, leerplan, portfoliotoetsing)
  • Twee feedbacksessies aan de hand van presentaties en demo's

Workshops

De module Ontwerp van digitale technologie voor gedragsverandering 1 bestaat uit de volgende workshops:

  • Ontwerpgericht onderzoek: onderzoeksvragen en ontwerpvoorwaarden, ontwikkelen en selecteren van concepten
  • Duurzame gedragsverandering: denksystemen en bias, modellen en ontwerpen voor gedragsverandering, mechanismes en fasering van gedragsverandering
  • Mens-machine interactie: human factors, cognitie, interaction design

Werkvormen

Workshops, voorbereiding en verdieping aan de hand van online materiaal, toepassing in eigen of gegeven casuïstiek, terugkerende feedbackmomenten en wekelijks een online inloopspreekuur.

Vervolg of verdieping

Deze module is onderdeel van de leergang Ontwerp van digitale technologie voor gedragsverandering. Deze leergang bestaat uit twee modulen die elk een semester duren. Module 1 (sept-jan) moet worden gevolgd voordat met module 2 (feb-juli) kan worden gestart. Indien je de competenties behorend bij module 1 al voldoende beheerst en dit ook kunt aantonen, dan kun je ook meteen met module 2 starten.

De module is onderdeel van het eerste jaar van de Master Digitale Technologie. Het certificaat dat de deelnemer ontvangt na afronding van deze module staat gelijk aan 10 ECTS en leidt tot een vrijstelling voor deze module indien de deelnemer doorstroomt naar de Master Digitale Technologie.

Onze docenten

Sla over
  • Eelco Braad

    Coördinator leergang Ontwerp van digitale technologie van gedragsverandering

    EB
  • Hilbrand Oldenhuis

    Lector Personal Digital Health & Docent

    HO

Voor wie

Deze module is geschikt voor professionals met een afgeronde technische bachelor of aantoonbare affiniteit met het ontwerpen of ontwikkelen van digitale technologie. Als je (werk)ervaring hebt met het ontwikkelen van digitale technologie, dan kun je de module via een persoonlijke leerroute doorlopen. Je kiest dan zelf aan welke praktijkvraagstukken je werkt, passend bij jouw interesses en loopbaanwensen. Je kunt ook je competenties ontwikkelen in vraagstukken bij je eigen werkgever. Zo integreer je je werkzaamheden en je opleiding. Dat levert naast extra verdieping ook tijdwinst op: win-win! We kijken graag samen met jou naar de mogelijkheden.

Instroomniveau

Je bent direct toelaatbaar voor deze module als je een technische Bachelor of Science hebt behaald. Als je een ander type bachelor hebt gehaald, ben je toelaatbaar wanneer uit je motivatiebrief en een volgend intakegesprek je geschiktheid blijkt op basis van door jou aangedragen bewijzen. Je aanmelding zal dan beoordeeld worden op de volgende punten:

  • Je hebt een aantoonbare affiniteit met het ontwikkelen van technologie, het ontwerpen voor mens en maatschappij, en het onderzoeken van wat werkt en waarom.
  • Je hebt een aantoonbare ondernemende en proactieve houding en ziet graag de kansen voor digitale technologie.

Bijzonderheden

Om deel te nemen aan deze module doe je een intake met één van de modulecoördinatoren. De intake kan naar voorkeur op locatie of online plaatsvinden. Aanmelden voor een intakegesprek kan via [email protected].

Aanmelden voor de module is mogelijk nadat het intakegesprek heeft plaatsgevonden en tot uiterlijk twee weken voor aanvang van de module.

De module is onderdeel van de Master Digitale Technologie die NVAO geaccrediteerd is.

Voor organisaties

Wil je samen met collega's deze opleiding volgen, jouw medewerkers opleiden, of ben je geïnteresseerd in specifieke modules? Onze maatwerk- en in-company trajecten bieden talloze mogelijkheden. We stemmen deze volledig af op de behoeften van jouw bedrijf of organisatie, en de lessen kunnen vaak zelfs op jouw locatie plaatsvinden.

Lees meer over maatwerkopleidingen

Praktisch

Deze opleiding start 1 keer per jaar.

Startdata

Hieronder een overzicht van alle startdata.

Lestijd:
9:00 - 17:00 uur
Kosten:
€ 995,-

Duur

Deze module bestaat uit veertien workshops van twee uur (op een vast tijdstip per week) en daaraan gekoppelde deelname aan de community of learners (CoL).

Studiebelasting

Naast een fysiek onderwijsdagdeel op de Hanzehogeschool Groningen werk je zelfstandig aan opdrachten en investeer je tijd aan zelfstudie. Deze tijdsinvestering is maximaal 1 dag per week (8 uren). Jouw precieze tijdsinvestering is afhankelijk van de mogelijkheden om opdrachten bij je werkgever uit te voeren en jouw (werk)ervaring. Tijdens een intakegesprek bespreken we graag de mogelijkheden.

We denken graag met je mee

Interessegebieden

  • Techniek
Direct inschrijven

Deel deze pagina