
Justus van der Feen
Productmanager
Leer motiverende technieken voor effectieve gedragsverandering in de praktijk
Productmanager
In deze training leer je motiverende gespreksvoering volgens Miller en Rollnick. Je ontwikkelt vaardigheden om onbevangen te luisteren en de motivatie en bereidheid tot verandering bij cliënten te versterken. Door middel van motiverende, oplossingsgerichte vragen richt je je op kwaliteiten en mogelijkheden van de cliënt. Je leert hoe je zelfregie, eigen kracht, en verantwoordelijkheid kunt bevorderen, en hoe je effectief kunt samenwerken voor gedragsverandering, wat frustratie en handelingsverlegenheid vermindert.
Motiverende gespreksvoering is een cliëntgerichte en doelgerichte gespreksstijl die helpt bij het versterken van intrinsieke motivatie voor gedragsverandering. Centraal staat het herkennen en oplossen van ambivalentie, zodat de cliënt of klant toewerkt naar een blijvende verandering.
Tijdens de training maken we de vertaalslag van theorie naar praktijk, gebaseerd op het concept van Miller (2014). Je leert hoe houding en gespreksvaardigheden bijdragen aan een effectieve begeleiding. Belangrijke thema’s zijn:
Daarnaast krijg je inzicht in de cirkel van gedragsverandering van Prochaska en DiClemente, zodat je beter begrijpt hoe verandering plaatsvindt en hoe je hierop kunt inspelen. De training is praktijkgericht: aan de hand van jouw eigen casuïstiek oefen je met de technieken en de juiste gespreksattitude.
Na afloop van de cursus ken je de basisprincipes van motiverende gespreksvoering en weet je hoe en wanneer je deze technieken effectief kunt toepassen in de praktijk.
De training is tot 31-1-2026 geaccrediteerd bij het Registerplein (ID nummer: 490688) en levert 19 registerpunten op voor de geaccrediteerde deskundigheidsbevordering voor bij Registerplein geregistreerde professionals.
Ga naar websiteDeze opleiding voldoet aan de SKJ-voorwaarden voor registratie. De training is tot 13-1-2026 geaccrediteerd bij het SKJ (SKJ209622) en levert 21,25 punten op in de categorie Formeel leren, categorie Training.
Ga naar de websiteProfessionals in zorg en welzijn die cliënten / patiënten / medewerkers coachen en begeleiden: sociaal werkers, jongerenwerkers, buurtcoaches en andere agogen, wmo-consulenten, werkcoaches, sociaal raadslieden, klantmanagers, POH, verpleegkundigen, fysiotherapeuten, diëtisten, paramedici en artsen.
Wil je samen met collega's dit traject volgen, jouw medewerkers opleiden, of ben je geïnteresseerd in een andere opleiding op maat? Onze maatwerk- en in-company trajecten bieden talloze mogelijkheden. We stemmen deze volledig af op de behoeften van jouw bedrijf of organisatie, en de lessen kunnen vaak zelfs op jouw locatie plaatsvinden.
Deze opleiding start meerdere keren per jaar.
Hieronder een overzicht van de eerstvolgende startdatum/data
Geen, het tarief is inclusief koffie/thee en de waaier Motiverende gespreksvoering. Er hoeft geen literatuur aangeschaft te worden.
Opleidingscoördinator
Frontoffice voor professionals en organisaties
Op donderdag 24 april is er een Informatieavond voor professionals. Stel je vragen over de inhoud, toelatingsvoorwaarden, financiering en aanmeldprocedures. Ontdek of de opleiding bij je past en welke mogelijkheden er zijn om de volgende stap in je carrière te zetten.
Meer informatie en aanmelden