Begeleiden van een student-diëtist in de praktijk: inzicht in en oefenen van coachings-vaardigheden

• Cursus | Module | Leergang
  • Deeltijd
  • 1 dag

Kom kennismaken

Bezoek één van onze informatieavonden.

Meer informatie en aanmelden

Kosten: € 150,-
  • Gezondheid en Sport

Na deze cursus

• heb je inzicht in je rol als begeleider en coach;
  • kan je verbanden leggen tussen leerstijl en gedrag bij zowel jezelf als bij stagiaires;
  • kan je een bewuste keuze maken voor een begeleidingsstijl;
  • heb je meer grip op het voeren van begeleidingsgesprekken.

Wat ga je leren?

Als praktijkbegeleider wordt van je verwacht dat je stagiaires kunt begeleiden bij hun individuele leerproces. Dit vraagt inzicht in het leren van stagiaires en het kunnen aansluiten bij hun leergedrag.

In cursus coaching 1 krijg je meer inzicht in hoe je stagiaires kunt coachen in hun ontwikkeling tot beginnend beroepsbeoefenaar en oefen je coachingsvaardigheden in lastige gesprekssituaties. Deze basiscursus is zeer geschikt voor praktijkbegeleiders die voor het eerst een diëtist in opleiding begeleiden of voor stagebegeleiders die lang geleden deze cursus hebben gevolgd of lang geleden een diëtist in opleiding hebben begeleid.

Inhoud

In het kader van competentiegericht leren staat de student centraal en deze bepaalt zelf, waar mogelijk, het traject en de leerdoelen. Dit vergt van docenten en praktijkbegeleiders een andere rol. De verschuiving van leermeester naar mentor of coach vraagt van begeleiders een andere houding en vaardigheden. De eerste stap daarin is bewustwording van deze vaardigheden.

In de beroepspraktijk van diëtisten wordt regelmatig een appel gedaan op coachingsvaardigheden. Deels bewust, deel onbewust zul je als praktijkbegeleider deze vaardigheden al toepassen tijdens het begeleiden van de student.
Binnen deze cursus ga je aan de slag met onderwerpen die te maken hebben met het thema coaching.

De inhoud van de cursus is praktijkgericht. Aan de hand van oefeningen en eigen ervaringen met leerstijlen en begeleidingsstijlen worden diverse coaching-thema’s en methodieken behandeld en in een theoretisch kader geplaatst. Daarbij worden gedurende de ochtend lastige begeleidingssituaties geconcretiseerd. ’s Middags wordt er geoefend met coaching-gesprekken in samenwerking met een trainingsacteur.

Doel

Het doel van de cursus is inzicht verwerven in leerprocessen, leerstijlen en begeleidingsstijlen én deze inzichten toepassen in het coachen van stagiaires.

Opbouw

• Introductie en kennismaking
  • Visie op leren (ondersteunen bij doelgericht leren)
  • Begeleidingsstijlen
  • Leerstijlen
  • Coachen bij lastige gesprekssituaties

Onze docenten

Sla over
  • Mariam Janssen

Docent

• Janny Vedder

Docent

Voor wie

Praktijkbegeleiders van de majorstages bij Voeding en Diëtetiek.

Voor organisaties

Wil je samen met collega's deze opleiding volgen, jouw medewerkers opleiden, of ben je geïnteresseerd in specifieke modules? Onze maatwerk- en in-company trajecten bieden talloze mogelijkheden. We stemmen deze volledig af op de behoeften van jouw bedrijf of organisatie, en de lessen kunnen vaak zelfs op jouw locatie plaatsvinden.

Lees meer over maatwerkopleidingen

Praktisch

Deze opleiding start 1 keer per jaar.

Startdata

Hieronder een overzicht van alle startdata.

Lestijd:
9:30 - 16:30 uur
Alle lesdagen:
13 september
Locatie:
Van OlstBorg, Groningen
Kosten:
€ 150,-
Beschikbare plaatsen:
Minimaal 8, maximaal 12 deelnemers

Studiebelasting

8 uren (inclusief voorbereidingsopdracht)

Kosten

De cursus is gratis voor degene die werkzaam is bij een stageadres van de opleiding Voeding en Diëtetiek van de Hanzehogeschool Groningen. Voor overige deelnemers kost de cursus 150 euro.

We denken graag met je mee

• Gezondheid en Sport
Direct inschrijven