
Jisca Kuiper
Programmamanager
Leer verbinden en bruggen bouwen in jouw gemeenschap
Programmamanager
Met deze tweejarige deeltijdopleiding ontwikkel jij je tot een buurtontwikkelaar. Als buurtontwikkelaar weet je wat er speelt in de leefwereld van de burger in de betreffende wijk, buurt of dorp. Je leert om een netwerk op te zetten en te onderhouden. Als nieuwe professional ben je een verbinder en bruggenbouwer tussen bewoners onderling, tussen bewoners en organisaties en tussen professionals onderling.
De opleiding bestaat uit 8 modules, 4 modules per jaar. Het eerste jaar ziet er als volgt uit:
Module 1 ‘Scharrelen in de buurt’
Deze startmodule heeft drie belangrijke pijlers:
Je gaat je verdiepen in een buurt en ervaart wat er in de buurt te zien en te beleven valt. Vervolgens maak je een analyse vanuit het oogpunt van de buurtontwikkelaar> wat heeft de buurt nodig en welke opgaven liggen er? Bijvoorbeeld op het gebied van armoede, aardbevingsproblematiek of racisme. Je wordt bewust van wat je ziet vanuit je eigen beroepsidentiteit en van wat je nog niet ziet (blinde vlekken). De opdrachten binnen deze startmodule doe je samen met een medestudent.
Module 2 ‘Iedereen doet mee’
In deze module staat het meedoen aan de samenleving voor mensen voor wie dat niet vanzelfsprekend is centraal. De Participatiewet en ook de Wet Maatschappelijke Ondersteuning spelen daar een belangrijke rol in. Je leert om als een spin in het web mensen en organisaties met elkaar te verbinden, maar ook dat iedereen van betekenis kan zijn in een wijk. Voor de buurtonwikkelaar is het belangrijk kennis te hebben van begeleidings-methodieken en basisbehoeften van mensen die we vinden in de sociale psychologie.
Je onderzoekt je mensbeeld en toetst deze aan het mensbeeld dat onder de wetgeving ligt. Je leert werken vanuit gelijkwaardigheid als basishouding. Dat doe je aan de hand van een passende methode en het reflecteren op je eigen basishouding.
Module 3 ‘Samenwerken in de buurt’
In deze module staat het samenwerken met andere professionals, het interprofessioneel samenwerken centraal. Om goed te kunnen samenwerken met andere beroepsgroepen, is het belangrijk om inzicht te hebben in je eigen beroepsmatig handelen> wat is jouw voorkeur in taken en rollen in groepen? Naast dat je onderzoek doet naar je eigen bijdrage, kom je er ook achter welke bijdrage andere beroepsgroepen leveren in een bepaald vraagstuk.
Je gaat eerst een nulmeting maken over wie jij bent in de samenwerking. Hierbij kan aansluiting worden gezocht bij verschillende methodieken en modellen uit de groepsdynamica. Om inzicht in het interprofessionele werken te krijgen, zal worden ingegaan op de theorie “boundary crossing”. Waarbij het wisselen van perspectieven een belangrijk onderdeel zal zijn. Aan het eind van de module laat je zien welke interventies je hebt gepleegd om de interprofessionele samenwerking voor de ontwikkeling van je buurt te versterken.
Module 4 ‘Bouwen aan netwerken’
Netwerken zijn belangrijk voor het welzijn van mensen en dragen bij aan goede zorg en ondersteuning. Een wijk, een buurt of een dorp is vitaal als mensen er voor elkaar zijn. In deze module leer je aan verschillende soorten formele en informele netwerken te bouwen en deze te onderhouden. Enerzijds door kwaliteit van relaties en netwerken mee te nemen in ondersteuning en begeleiding van bewoners. Anderzijds als verbinder tussen bewoners onderling, tussen bewoners en organisaties en tussen organisaties onderling. Waar netwerken ontbreken of niet goed functioneren, ben jij de professional die netwerken in kaart brengt en waar nodig versterkt. Het werken met netwerken helpt je situaties beter te begrijpen én om mogelijke oplossingen vanuit het perspectief van de bewoner(s) te vinden.
Je wisselt je bevindingen uit met je studiegenoten door gezamenlijk een uitwisseling te organiseren waarin je ook een 'best practice' uit een andere stad of buitenland verwerkt.
Op verschillende momenten in het jaar kun je vrijblijvend meelopen met een lesdag van de deeltijdopleiding, zodat je kunt ervaren of de Ad bij je past. Je bent van harte welkom! Voor meer informatie en aanmelden klik op onderstaande button.
Deze opleiding is bedoeld voor mensen met minimaal een afgeronde Mbo-4 opleiding die buurtontwikkelaar willen worden
Indien je niet voldoet aan de vooropleidingseisen en je bent 21 jaar of ouder, dan kun je deelnemen aan een 21+ toelatingsassessment.
Klik hier voor meer informatie
Ben je al een aantal jaren werkzaam in het sociale domein en denk je in aanmerking te komen voor vrijstelling van een deel van het onderwijs van de Ad?Voor deze manier van instromen in de opleiding heeft de Ad Participatie en Buurtontwikkeling een samenwerkingsrelatie met Bureau Sterk. Via hen kun je onderzoeken of een dergelijk traject kans van slagen zou kunnen hebben. Je krijgt vervolgens begeleiding bij het maken van een portfolio op basis waarvan een assessment gehouden gaat worden. Dat assessment wordt gedaan met een assessor van Bureau Sterk en een assessor van de Ad Participatie en Buurtontwikkeling.
Lengte en kosten van een assessment
Een assessment duurt gemiddeld vier maanden. Houdt met het starten van de Ad dus rekening mee dat dit traject deze tijd kost om vooraf vrijstellingen verleent te krijgen. Voor meer informatie over het traject, vrijstellingsmogelijkheden voor de Ad en Bureau STERK, kijk op de website van Bureau STERK.
Wil je samen met collega's dit traject volgen, jouw medewerkers opleiden, of ben je geïnteresseerd in een andere opleiding op maat? Onze maatwerk- en in-company trajecten bieden talloze mogelijkheden. We stemmen deze volledig af op de behoeften van jouw bedrijf of organisatie, en de lessen kunnen vaak zelfs op jouw locatie plaatsvinden.
De opleiding start 1 keer per jaar
Hieronder een overzicht van alle startdata
Deze deeltijd opleiding duurt twee jaar
Je gaat 1 dag per week naar school. Op die dag werk je aan opdrachten, volg je colleges en train je je vaardigheden. Daarnaast moet je minimaal 16 uur betaald of onbetaald als buurtontwikkelaar werken in het werkveld. Deze leerwerkomgeving is onderdeel van het studieprogramma.
Voor de praktijkopdrachten die je in het eerste studiejaar uitvoert, heb je nog geen werkplek nodig. In het tweede studiejaar verwachten dat je minimaal 16 uur werkzaam bent of stage loopt binnen een passende leerwerkomgeving.
Het wettelijk collegegeld wordt jaarlijks vastgesteld. Kijk op onderstaande button voor actuele informatie en voor het berekenen van de hoogte van het collegegeld voor jouw persoonlijke situatie.
Management - en onderwijsondersteuner
Frontoffice voor professionals en organisaties
Op donderdag 4 december is er een Informatieavond voor professionals. Stel je vragen over de inhoud, toelatingsvoorwaarden, financiering en aanmeldprocedures. Ontdek of de opleiding bij je past en welke mogelijkheden er zijn om de volgende stap in je carrière te zetten.
Meer informatie en aanmelden