Transit Skills
- Onderwijsproject
Startdatum
Een stijgende zeespiegel; plotseling optredende perioden van extreme droogte of juist van zware regenval; de voortschrijdende vermindering van de biodiversiteit: het is duidelijk dat door klimaatsverandering en andere ecologische crises de wereld in snel tempo verandert. Studenten worden op dit moment echter nog maar weinig transitievaardig opgeleid.
Leerprocessen vinden overwegend op de campus plaats en over de buitenwereld leren ze vooral op een theoretische manier. Tegelijkertijd zijn studenten zich bewust van de veranderingen die zich aandienen en ons voor enorme problemen plaatsen. Ze voelen zich betrokken en zijn bereid in actie te komen.
Eenmaal aan de slag met zulke ingewikkelde vraagstukken vinden studenten onvermijdelijk grote uitdagingen op hun weg. Maar wat daar nog bij komt is dat het omgaan met dit soort problematiek gemakkelijk gevoelens van onbehagen, kwetsbaarheid en onmacht kan oproepen. Wanneer studenten willen bijdragen aan de overgang naar een duurzamer samenleving is het belangrijk dat ze deze gevoelens ook onderkennen. Dat ze weten om te gaan met dit mentale ongemak terwijl ze zich richten op concrete ontwerpen en interventies in de samenleving. Júist in die gevallen dat er niet een-twee-drie duidelijke oplossingen voorhanden zijn.
In het project Transit Skills staat deze vraag centraal: hoe kunnen we studenten meer transitievaardig en toekomstbestendig opleiden? Daarbij besteden we aandacht aan de wisselwerking tussen twee ogenschijnlijk verschillende perspectieven. Aan de ene kant is er het praktische element: hoe leren ze om samen met maatschappelijke partners die nieuwverworven skills concreet in te zetten, dat wil zeggen, hoe handelen en interveniëren ze vanuit duurzaamheidsdenken praktisch in de buitenwereld?
Tegelijkertijd is er de meer innerlijke dimensie: hoe leren studenten daarbij ook te waken over hun eigen mentale weerstand en welzijn? Hierbij kunnen vragen aan de orde kunnen komen als: gaat het allemaal wel in het goede tempo? Blijft iedereen binnenboord? Is er ook ruimte voor twijfel, aarzeling, gevoelens van onrust (denk bijvoorbeeld aan klimaatangst)?
Hoe kunnen we een curriculum maken waarmee we studenten uit verschillende studierichtingen helpen zich transitievaardigheden eigen te maken, waarbij er naast aandacht voor de meer gangbare pijlers onder het begrip duurzaamheid (de maatschappelijke, ecologische en economische dimensies, ook wel aangeduid met ‘people, planet, profit’) óók ruimte komt voor meer persoonsgerichte, innerlijke aspecten? Wat betekent duurzaamheid voor studenten zelf en hoe kunnen ze het op een gebalanceerde manier in hun eigen leven integreren?
In het project Transit Skills verkennen studenten samen met docenten wat zulke transitievaardigheden inhouden. Op basis hiervan maken ze samen een curriculum. Na het doorlopen van het project zijn studenten daardoor bovendien zelf beter in staat om op een duurzame manier te functioneren in transitieprocessen.
Het project werkt ernaar toe dat een programma voor de ontwikkeling van transitievaardigheden (bijvoorbeeld via het iteratief ontwerpen, testen en evalueren van prototypen van methodieken) meer structureel binnen verschillende opleidingen wordt geïntegreerd.
Studenten werken in transdisciplinaire groepen aan de hand van ontwerpmethoden aan reële duurzaamheidsvraagstukken, waarbij aandacht is voor hun persoonlijke waarden en beleving. Dit mondt op termijn uit in de ontwikkeling van methodieken die kunnen worden toegepast in verschillende onderwijsdisciplines.
Stapsgewijs worden prototypen van methodieken getest, aangepast en toegepast in het bestaande onderwijs van de Hanze.
We werken samen met de Master Healthy Aging Professional en de minor Da Vinci. Verder streven we samenwerkingen na met o.a. de school Academie Minerva en de opleidingen Toegepaste Psychologie en Human Resource Management.
Onderzoeker
Docent Ondernemerschap, creativiteit en innovatie
Hoe tevreden ben jij met de informatie op deze pagina?
Geef je mening
Bedankt voor je feedback. We gaan er mee aan de slag.
'Mijn moeder is werkzaam in het speciaal onderwijs. '
Hanze gebruikt cookies om de website optimaal te laten functioneren, sommige worden geplaatst voor diensten van derden. Meer weten? Lees ons cookiebeleid op cookieverklaring.
Hanze gebruikt cookies om de website optimaal te laten functioneren, sommige worden geplaatst voor diensten van derden. Meer weten? Lees ons cookiebeleid op cookieverklaring.
Er worden alleen cookies geladen die noodzakelijk zijn voor de basiswerking van de website. Voor website analyse wordt alleen gebruik gemaakt van anonieme basisinformatie. Er worden geen persoonsgegevens opgeslagen.
Om extra functies te kunnen gebruiken, zoals video's en formulieren, worden functionele cookies geplaatst. Voor website analyse wordt alleen gebruik gemaakt van anonieme basisinformatie. Er worden geen persoonsgegevens opgeslagen.
Om gebruikerservaring te verbeteren worden statistische cookies gebruikt, waardoor er meer mogelijkheden zijn voor website analyse. Voor website analyse wordt alleen gebruik gemaakt van anonieme informatie. Er worden geen persoonsgegevens opgeslagen.
Marketing cookies worden gebruikt om relevante advertenties te kunnen tonen op advertentieplatformen zoals Facebook en Google. De cookies delen individuele gegevens over jouw surfgedrag op onze website.
Voor dit element zijn cookies nodig.
Accepteer 'functionele cookies' om deze inhoud te zien.