Creatief Mislukken
- Onderzoeksproject
Het ervaren van ruimte om fouten te maken is belangrijk voor de creativiteitsontwikkeling van basisschoolleerlingen. Fouten durven maken geeft de ruimte om te onderzoeken, te experimenteren en risico’s te nemen. Het is de kunst mislukking te omarmen en te zien als een nieuw en origineel verhaal waarin soms iets geleerd wordt en soms ook helemaal niet.
Veel leerlingen vinden dit echter moeilijk; het onderwijssysteem verlangt van hen om mislukking te vermijden. De leerkracht kan hier verandering in brengen door een omgeving te creëren waarin het niet erg is als iets fout gaat. Het kan hierbij helpen om ervaringen te delen over situaties waarin iets mislukt. Daarom is het doel van dit project om een verhalenbundel te ontwikkelen met waargebeurde mislukverhalen. De bundel bevat verwerkingsopdrachten voor leerlingen. Zo kunnen ze een vervolg bedenken op een mislukverhaal, hun eigen mislukverhaal schrijven of een succesverhaal ombuigen naar een mislukverhaal. Het doel van de bundel is om in de klas een gesprek op gang te brengen over dat niet alles goed hoeft te gaan. Soms komt er iets moois voort uit een mislukking, soms komt er niets goeds uit een mislukking en dat is niet erg.
Heb je interesse in een gedrukt exemplaar van het boek? Bestel het boek hier
Op welke manier kunnen we leerlingen de (ervaren) ruimte bieden om fouten te durven maken?
Met de verhalenbundel hopen we de faalangst die het (creatieve) leerproces in de weg kan staan bij leerlingen te verminderen, waardoor er bij leerlingen ruimte ontstaat om zich in een proces met fouten en mislukkingen en vanuit mildheid verder te ontwikkelen.
We leveren een boek op met waargebeurde verhalen over creatieve mislukkingen met verwerkingsopdrachten waar leerlingen in de klas mee aan de slag kunnen.
De verhalenbundel wordt gezamenlijk ontwikkeld door de Hanze, de Thomas More Hogeschool en Biblionet Groningen. De verhalenbundel wordt open access beschikbaar gesteld en krijgt een plek in de Groningse bibliotheken.
Senior onderzoeker Lectoraat Kunsteducatie
Docentonderzoeker
Hoe tevreden ben jij met de informatie op deze pagina?
Geef je mening
Bedankt voor je feedback. We gaan er mee aan de slag.
Hanze gebruikt cookies om de website optimaal te laten functioneren, sommige worden geplaatst voor diensten van derden. Meer weten? Lees ons cookiebeleid op cookieverklaring.
Hanze gebruikt cookies om de website optimaal te laten functioneren, sommige worden geplaatst voor diensten van derden. Meer weten? Lees ons cookiebeleid op cookieverklaring.
Er worden alleen cookies geladen die noodzakelijk zijn voor de basiswerking van de website. Voor website analyse wordt alleen gebruik gemaakt van anonieme basisinformatie. Er worden geen persoonsgegevens opgeslagen.
Om extra functies te kunnen gebruiken, zoals video's en formulieren, worden functionele cookies geplaatst. Voor website analyse wordt alleen gebruik gemaakt van anonieme basisinformatie. Er worden geen persoonsgegevens opgeslagen.
Om gebruikerservaring te verbeteren worden statistische cookies gebruikt, waardoor er meer mogelijkheden zijn voor website analyse. Voor website analyse wordt alleen gebruik gemaakt van anonieme informatie. Er worden geen persoonsgegevens opgeslagen.
Marketing cookies worden gebruikt om relevante advertenties te kunnen tonen op advertentieplatformen zoals Facebook en Google. De cookies delen individuele gegevens over jouw surfgedrag op onze website.
Voor dit element zijn cookies nodig.
Accepteer 'functionele cookies' om deze inhoud te zien.