Wat als een praktijkprobleem zoveel variabelen heeft, dat de oplossing onmogelijk lijkt? Denk bijvoorbeeld aan de toenemende zorgvraag en afnemende beschikbare zorg. Hoe leg je die puzzel dan?
Niet je, maar samen. Samen, slimmer, anders, interprofessioneel.
In de Academie sessies bouwen we aan een interprofessionele leergemeenschap met studenten van MBO, HBO, WO, professionals uit de praktijk en ouderen aan het oplossen van vraagstukken uit de praktijk. De Academie sessies zorgen voor de verbinding met verschillende opleidingen en zorgen voor een impuls aan praktijkgericht onderzoek, dragen bij aan het 'leven lang leren' van zorgprofessionals en geven een belangrijke impuls aan de professionele ontwikkeling van zorgprofessionals en studenten en de interprofessionele samenwerking. De combinatie van praktijkexpertise, onderwijs en onderzoek zal tot nieuwe kennis leiden op het gebied van ouderenzorg en de transities die daarin nodig zijn.
ZuidOostZorg biedt zorg aan (kwetsbare) ouderen. Het continu leren en ontwikkelen is een belangrijk speerpunt voor ZuidOostZorg. Zo kunnen zij de kwaliteit van zorg waarborgen voor nu en in de toekomst. In het kader van hun opleiding leren studenten in de praktijk, lopen studenten stages en doen zij onderzoek. ZuidOostZorg vindt het belangrijk dat de onderwerpen waar studenten aan werken ook echt van betekenis zijn voor de organisatie. In de praktijk tot nu worden deze studenten begeleid door een medewerker van ZuidOostZorg, maar gebeurt dit versnippert en is er weinig tot geen onderlinge afstemming met student en docent over de voortgang en de bevindingen. Dat willen we verbeteren door studenten, docenten, onderzoekers, zorgprofessionals en zorgvragers in een leergemeenschap te gaan bundelen. We verwachten dat zo de kwaliteit van onze zorg hiermee verder verbeterd.