Functioneren en participeren rondom ziekenhuisopnames

Ziekenhuisopnames vormen een kritiek moment in de gezondheidszorg, waarbij patiënten niet alleen geconfronteerd worden met de fysieke uitdagingen van een medische behandeling, maar ook met de mentale stress die dit met zich meebrengt. Terwijl de medische zorg voortdurend verbetert en levensverwachtingen stijgen, blijkt dat een aanzienlijk deel van de patiënten moeite heeft met het herstelproces na een ziekenhuisopname. Dit is vooral zichtbaar bij ouderen en mensen met meervoudige gezondheidsproblemen.

De leeropdracht 'Functioneren en Participeren Rondom Ziekenhuisopnames' van de Hanze richt zich op het verbeteren van de gezondheidsuitkomsten en het welzijn van deze patiënten.

Het kernidee van deze leeropdracht is de verschuiving van de traditionele focus op perioperatieve zorg naar een meer holistische benadering van perioperatieve gezondheid en zorg. Dit betekent een paradigmaverschuiving waarbij patiënten, samen met hun naasten en ondersteund door zorgprofessionals, technologie en therapie, worden aangemoedigd om een actieve rol te spelen in hun herstelproces. Dit strekt zich uit van de voorbereiding op een operatie, via prehabilitatie, tot en met de revalidatieperiode na de operatie. Het doel is om patiënten te helpen hun functionele vermogen te behouden en te verbeteren, wat cruciaal is voor hun kwaliteit van leven en het vermogen om actief te blijven in hun eigen leefomgeving.

De onderzoekslijn binnen deze leeropdracht richt zich op het begrijpen van de stressrespons op ziekenhuisopnames en medische behandelingen, en de impact daarvan op het dagelijks functioneren en participeren van patiënten. Dit onderzoek is gericht op zowel de mentale als de fysieke aspecten van de stressrespons en omvat onder meer:

  • Het identificeren van determinanten die voorspellend zijn voor complicaties of een gecompliceerd herstel na medische ingrepen.
  • Het ontwikkelen en evalueren van primaire, secundaire en tertiaire preventieve interventies, technologische oplossingen en veranderingen in professionaliteit om complicaties te verminderen en het herstel te optimaliseren.
  • Het personaliseren van zorg, met speciale aandacht voor de individuele kenmerken en voorkeuren van patiënten, en de context waarin de zorg plaatsvindt.
  • Het stimuleren van de actieve participatie van patiënten in hun eigen gezondheidszorg en besluitvormingsprocessen.

Lopende promotieonderzoeken binnen deze leeropdracht omvatten onder andere de studie van Daniel Strijbos over de effecten van een zorgpad gericht op terugkeer naar werk na een totale knieprothese-operatie, het onderzoek van Jelmer Jager naar gezamenlijke besluitvorming in fysiotherapie bij artrosepatiënten, en het werk van Wim van Houtert over de transitie van perioperatieve zorg naar perioperatieve gezondheid en zorg bij patiënten die een knieprothese-operatie ondergaan. Daarnaast loopt er een prepromotie traject van Danielle Talen over de Implementatie, toepasbaarheid en effectiviteit van prehabilitatie in de dagelijkse praktijk bij patiënten met colorectaal kanker die geopereerd worden.

Vanuit de leeropdracht participeert de lector ook in diverse projecten, waaronder het Kiem-project, dat de ervaringen van patiënten onderzoekt bij de overgang van intramurale zorg naar de thuissituatie, en het project Health Noord, gericht op het opzetten van een leergemeenschap rondom Point-of-Care-Technologie in relatie tot prehabilitatie en revalidatie na een ziekenhuisopname.

Deze leeropdracht draagt bij aan het ontwikkelen van een gezondheidszorgsysteem waarin gezondheid en gedrag centraal staan, met een focus op zorg in de eigen leefomgeving, en draagt bij aan de verbetering van de kwaliteit van leven van patiënten rondom ziekenhuisopnames

 

Lector