Hanze leidend in onderzoek naar interprofessionaliteit
- Nieuws
Interprofessioneel samenwerken verbetert zorg en welzijn: het verlaagt personeelsverloop, werkstress, burn-out en medische fouten, terwijl werktevredenheid stijgt en opnamedagen verminderen zonder kwaliteitsverlies.
Dit was een duidelijke boodschap van Jan Jaap Reinders, expert in interprofessioneel leren en senior onderzoeker bij de Hanze, in een eerder verschenen artikel. De Hanze blijft toonaangevend op het gebied van onderzoek naar interprofessioneel samenwerken. Dat blijkt eens te meer uit onderstaand:
Reinders treedt op als hoofdspreker tijdens het Oman International Symposium in Medical Education (O-ISME 2024). Dit symposium, georganiseerd door de National University of Oman, vindt plaats op 16 december 2024 en staat in het teken van “Innovations in Health Professions Education”.
In zijn presentatie, getiteld “Interprofessional Identity Development”, bespreekt Reinders de innovatieve Extended Professional Identity Theory (EPIT). Deze theorie, ontwikkeld door Hanze-onderzoekers samen met het UMCG, biedt een nieuwe kijk op hoe interprofessionele identiteit bijdraagt aan betere samenwerking en sterkere teams in leer- en werkomgevingen. De EPIT maakt deel uit van Reinders’ promotieonderzoek.
Reinders’ werk heeft internationale aandacht gekregen. Hij is bijvoorbeeld betrokken bij een Noors onderzoeksproject dat met subsidie van de Research Council of Norway onderzoekt hoe interprofessionele identiteit werkplekleren en teamprestaties versterkt. Ook universiteiten in Finland en Qatar willen de EPIT-methodologie verder implementeren en onderzoeken, gebruikmakend van de Hanze-expertise in praktijkgericht onderzoek en onderwijs.
Het succes van het Hanze-onderzoek is te danken aan intensieve samenwerkingen binnen de regio én daarbuiten:
Deze samenwerkingen laten zien hoe de Hanze, door praktijkgericht onderzoek te combineren met onderwijs en netwerkvorming, zorgt voor tastbare verbeteringen in onderwijs, beroepspraktijk en maatschappij.
Lector Jelly Zuidersma heeft een subsidie binnengehaald voor het ontwikkelen van leergemeenschappen waarin interprofessioneel leren centraal staat (“RAP for Health”). Haar project over wederkerigheid in leergemeenschappen is complementair aan de EPIT-methodologie waardoor dit naadloos aansluit. Zuidersma’s onderzoek naar wederkerigheid binnen samenwerking hangt samen met interprofessionele identiteit, wat bijdraagt aan innovatie in zowel zorg als onderwijs.
Wereldwijde impact
De uitnodiging aan Jan-Jaap Reinders om te spreken op het O-ISME 2024 symposium benadrukt de internationale relevantie van het Hanze-onderzoek. Dit evenement biedt een platform om de visie van de Hanze op samenwerking, wederkerigheid en interprofessioneel leren zowel lokaal als wereldwijd te delen en daarmee bij te dragen aan betere zorg, technische innovatie, inclusiviteit, teamprestatie en, in bredere zin, Sustainable Development Goals (SDG's).
Lees ook 'Door interprofessioneel samen te werken kunnen we veel meer bereiken'
Onderzoeker Lectoraat Healthy Ageing, Allied Health Care and Nursing
Hoe tevreden ben jij met de informatie op deze pagina?