Jan van Boeckel leidt cursus over kunst- en duurzaamheids educatie in onzekere tijden

DSC01914.JPG

We leven in het tijdperk van zich opeenstapelende ecologische crises en radicale onzekerheid. Deze situatie vraagt om een nieuwe blik op (kunst)educatie, pleit lector Art & Sustainability Jan van Boeckel. Als we passend willen reageren op de snelle en diepgaande veranderingen die in onze huidige tijd plaatsvinden, moeten we wellicht ons begrip van wat duurzaamheid werkelijk inhoudt vergroten en ruimte maken voor een ander soort (kunst)onderwijs.

Jan van Boeckel leidt de cursus "Art & Sustainability Education" in Estland, waar hij met internationale studenten drie dagen intensief invulling geeft aan dit onderwerp.

Art & Sustainability Education bestaat uit lezingen, diepgaande dialogen en het maken van kunst met een open uitkomst. Dit geeft studenten de ruimte om te experimenteren en het creatieve proces centraal te stellen. In plaats van te focussen op het eindresultaat, gaat het vooral om het ondergaan van de ervaring, inclusief de reflectie daarop. Hierdoor kunnen er nieuwe perspectieven op duurzaamheid en kunstonderwijs ontstaan.

Deze vernieuwende benadering van kunstonderwijs is een poging de deur te openen naar nieuwe mogelijkheden om flexibel en creatief om te gaan met de uitdagingen van onze tijd.

Vanuit de Hanze doen Petra Cremers van het lectoraat Talentontwikkeling in Hoger Onderwijs en Samenleving, en Jacqueline Selker van het Centrum voor Talent en Leren mee. De cursus wordt georganiseerd door de Tallinn University en de Estonian Academy of the Arts.

Over Jan van Boeckel

• Aarde en Milieu