Afstuderen in de Studie­HuisKamer

Studiehuiskamers oktober 2024.jpg

Het Instituut voor Rechtenstudies opende, na een succesvolle pilot, in september officieel de StudieHuisKamer. Hier werken langstudeerders onder begeleiding aan hun afstuderen, nog openstaande vakken of een combinatie daarvan en, minstens zo belangrijk, aan meer vertrouwen in hun eigen studiesucces. Nick en Jeroen ronden de laatste loodjes van hun eindscriptie af in de huiskamer.

Tekst: Loes Vader
Foto: Kim Frijters

Nick (31) begon in 2016 met zijn studie HBO-Rechten. Door ingrijpende familieomstandigheden en vanwege Covid-19 liep hij studievertraging op. Zijn scriptiebegeleider tipte hem over de StudieHuisKamer. Sinds april is hij een van de studenten die begeleiding krijgt bij het afronden van de studie.

Je bent niet de enige

Jeroen (30) studeert sinds 2018 Sociaal Juridische Dienstverlening. “Ik zit in de huiskamer omdat ik door persoonlijke omstandigheden tegenslagen hebt gekend en mijn motivatie ben kwijtgeraakt. Daarbij ben ik slechthorend, het kost mij veel energie om alles mee te krijgen. De huiskamer helpt mij weer op dreef te komen.”

De tweede helft van het vorige schooljaar begon Jeroen aan zijn afstudeerscriptie. “Ik zat niet lekker in mijn vel en tegen de deadline van de eerste kans werd ik door mijn studiecoach op de StudieHuisKamer attent gemaakt. Het werkt omdat je met anderen bent, die allemaal in het zelfde schuitje zitten. Samen zorg je ervoor dat je weer motivatie krijgt.”

“Je denkt dat je de enige bent”, vult Nick aan. “Ik voelde me een beetje een mislukkeling.” In de StudieHuisKamer kwam Nick erachter dat er veel meer studenten waren die met hetzelfde probleem kampen. “Ik kan studenten maar één advies geven: schroom niet om hulp te vragen. Er heerst een goede sfeer in de huiskamer, er zijn docenten waarbij je terecht kunt met vragen of om je verhaal te delen. Die zijn heel begripvol. Ik zit er alleen op donderdag omdat ik daarnaast moet werken. Het helpt mij enorm met mijn motivatie en concentratie.”

Niet vrijblijvend

Je kunt twee dagen in de week terecht in de StudieHuisKamer. “Op dinsdag en donderdag is de huiskamer open voor Nederlands-sprekende studenten op maandag voor internationals”, legt Jeroen uit. Het is geen vrijblijvende deelname. “Je moet er om 9.30 zijn. Als je niet kunt, moet je je afmelden. Als je er niet bent, doe je niet alleen jezelf tekort, maar ook andere studenten die zouden willen deelnemen.”

Goede sfeer

De studenten werken in cycli volgens de Pomodoro-techniek: 25 minuten gefocust bezig zijn en dan vijf minuten pauze. Na vier Pomodoro's op rij kun je een langere pauze nemen. “Het is niet de bedoeling dat je op je telefoon zit of andere afleiding zoekt. Je bent 25 minuten heel geconcentreerd aan het werk”, reflecteert Jeroen. “In die vijf minuten pauze kun je even kletsen of een bakkie koffie halen.”

Studieschuld

Jeroen beaamt dat zijn studieschuld ook een motivatie is om er vol voor te gaan. “Als ik niet zo’n hoge schuld had, had ik getwijfeld of ik door zou gaan.” Ook Nick heeft al meer geleend dan de gemiddelde student. “Maar als ik mijn diploma haal wordt ongeveer 75 procent kwijtgescholden.” Nick en Jeroen verwachten allebei hun scriptie in januari in te leveren. “Ik ben van plan om mijn scriptie op 10 januari in te leveren en hoop hem zo snel mogelijk klaar te hebben”, besluit Jeroen.

Sneller afstuderen

De StudieHuisKamer is een begeleidingsmethode om studievertragers en langstudeerders te ondersteunen op weg naar een diploma. In september 2023 was het officiële startschot voor de StudieHuisKamer, ook voor studenten van de International Business School (IBS) en het Instituut voor Communicatie, Media & IT (SCMI). De StudieHuisKamer is gebaseerd op StudieGeluk, in 2017 opgericht door psycholoog en docent Chris de Bruin (studiegeluk.info).

Afstudeerboete

Bij de Hanze zetten we ons in voor het studiesucces van iedere student. Met ons Persoonlijk Studieadvies begeleiden we hen om het beste uit hun studietijd te halen. En wanneer omstandigheden voor vertraging zorgen, biedt de StudieHuisKamer de extra steun die nodig is om alsnog met een diploma af te studeren. We zijn dan ook tegen de langstudeerboete, omdat deze niet alleen de toegankelijkheid van het hoger onderwijs belemmert, maar ook de ongelijkheid vergroot. Onderwijs moet voor iedereen haalbaar en rechtvaardig zijn, ongeacht hun omstandigheden.

Lees ook:
De Studiehuiskamer; een veilige haven voor langstudeerders

• Gedrag en Maatschappij
  • Onderwijs en Opvoeding