‘Bezuinigingen hoger onderwijs zijn heel erg onverstandig’

Studenten bij bushalte op campus 2023.jpg
Dick Pouwels

De aangekondigde kabinetsplannen voor het hoger onderwijs staan haaks op de opvattingen die de Hanze heeft als kennisinstelling. Met name de bezuinigingen op het budget voor praktijkgericht onderzoek, het beperken van de instroom van internationale studenten en de langstudeerboete zijn maatregelen die indruisen tegen de opvattingen die wij hebben als kennisinstelling.

“Het kabinet heeft grote bezuinigingen aangekondigd en dat vinden wij heel erg onverstandig. Onverstandig voor de ontwikkeling van Noord-Nederland en voor de ontwikkeling van de Hanze als hogeschool”, zegt Dick Pouwels, voorzitter van het College van Bestuur.

Praktijkgericht onderzoek

Door praktijkgericht onderzoek staat de Hanze als kennisinstelling met de voeten in de klei. Met onderzoek helpen we bedrijven en instellingen bij veranderingen en innovaties op het gebied van energie, duurzaamheid, gezondheid, technologie en klimaat. Over de aangekondigde bezuinigingen op praktijkgericht onderzoek zegt Pouwels: “Het praktijkgericht onderzoek bij hogescholen is belangrijk voor innovatie en vernieuwing in Nederland. We helpen bedrijven en instellingen helpen bij alle veranderingen die zij moeten realiseren. Denk bijvoorbeeld aan een initiatief als BuildinG, de proeftuin voor duurzame innovaties. Daar worden bijvoorbeeld innovaties in de bouw, nieuwe duurzame en beter isolerende materialen en technieken om wateroverlast te voorkomen ontwikkeld. Daar hebben we allemaal belang bij.”

Internationale studenten

Internationale studenten verrijken de samenleving en zijn cruciaal voor de ambities van Noord-Nederland. Samen met onze partners in het Noorden zoals overheid en bedrijfsleven, benadrukt Pouwels dat de instroom van internationale studenten bij hogescholen niet moet worden beperkt. “Deze maatregel is ongepast voor de Noordelijke regio. We hebben elk talent nodig om de grote arbeidsmarkttekorten aan te pakken. Daarnaast vinden wij het aanbod van internationale opleidingen en het aantal internationale studenten nu, passend bij onze ambities. Daarom roepen wij het kabinet op om het aantal internationale studenten bij hogescholen niet te verminderen.” Het percentage internationale studenten is acht procent van het totaal aantal studenten in het hoger onderwijs. Hogescholen nemen de problematiek rond internationale studenten serieus en nemen zelf maatregelen op het gebied van huisvesting, Nederlandse taalvaardigheid en vergroten van de blijfkans.

Langstudeerboete

De Hanze is tegen de invoering van de langstudeerboete. De boete vergroot de studiedruk en schrikt studenten af. Pouwels: “Vooral degenen die al moeite hebben met de financiële drempel van studeren in het hoger onderwijs. Het hbo speelt een cruciale rol in de toegankelijkheid van hoger onderwijs. Minder instroom betekent minder hoogopgeleid talent voor de arbeidsmarkt in onze regio. Investeren in meer begeleiding van studenten vinden wij meer passend. Zo voeren wij per 1 september een Persoonlijk Studieadvies (PSA) in, waarbij we investeren in die begeleiding zodat studenten hun opleiding succesvol kunnen afronden.”

Lichtpuntjes

Het hoofdlijnenakkoord spreekt ook van het versterken van regio’s, innovatie en het invoeren van zogenaamde ‘capaciteitsbekostiging’, waarmee een stabielere basis in de financiering van hogescholen wordt gerealiseerd. "Wij denken dat die stabielere basis belangrijk is en gaan daarom graag in gesprek over de precieze uitwerking daarvan. Het versterken van onze regio door innovatie en door goed opgeleide mensen is een missie van de Hanze. We leveren graag onze bijdrage om Nederland en zeker het Noorden mooier te maken", aldus Pouwels.

Brief

De Vereniging Hogescholen deelt de zorgen van de Hanze. Dinsdag 16 juli overhandigde voorzitter Maurice Limmen een brief aan onderwijsminister Eppo Bruins om de zorgen kenbaar te maken. De plannen van het kabinet worden de komende maanden in de Tweede Kamer besproken.

Lees de brief van Vereniging Hogescholen

• Onderwijs en Opvoeding